Klacht DHL Express: 3 van de 4 pakketten te laat bezorgd

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 425826
Gebruiker
P.
Datum
1 reactie

Details

De klacht

Van de 4 pakketjes die met DHL naar mij zijn gestuurd in de afgelopen 2 maanden, is het nu al de 3e keer dat een pakket niet op tijd wordt bezorgd. Dit maal zou het zogenaamd zijn omdat "De ontvanger is gesloten". De andere twee keer zouden we zogenaamd niet thuis zijn geweest, terwijl we wel degelijk thuis waren op het zogenaamde bezorgmoment. Net zoals in dit geval zat er geen "gemist"-briefje in de brievenbus of zijn buren benaderd.

Dit alles ondanks de belofte van DHL dat "Als je niet thuis bent... dan proberen wij je pakket af te geven bij de buren of ontvang je het pakket in de brievenbus. De bezorger laat altijd een bericht achter, zodat je weet wat je kunt doen." Hoe is dit mogelijk?

Toen ik een bezorger er de vorige keer op aansprak, vertelde hij mij dat bezorgers vaak zoveel pakketten krijgen, dat ze het niet allemaal tijdig bezorgd krijgen voordat ze weer terug moeten naar het depot. In plaats van dat eerlijk te melden, of het alsnog door een ander te laten bezorgen, voelt de bezorger zich gedwongen om een valse melding in het systeem te zetten, zodat hij geen opmerking krijgt van z'n baas dat hij niet snel genoeg werkt. Op deze manier komt een structurele oplossing natuurlijk nooit dichterbij.

De gang van zaken bij DHL is op z'n zachtst gezegd zeer ergerniswekkend. Om het beleefd te houden zal ik hier niet melden wat ik er werkelijk van vind...

De oplossing

De bezorger meer tijd geven om z'n pakketjes te bezorgen, of betrouwbaarder bezorgers in dienst nemen. Zeker stellen dat indien een pakket niet bezorgd kan worden bij de geadresseerde, het wordt aangeboden bij de buren. En indien ook de omwonenden allemaal niet thuis zijn, een "gemist"-briefje in de bus doen.

1 reactie

  1. Auteur
    DHL Express
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Goedemiddag,

    Bedankt voor uw bericht. Ik begrijp dat u recent wat problemen heeft met het geleverd krijgen van uw zendingen. Sorry daarvoor. Deze nieuwste zending had problemen op het depot, en die zending is die dag inderdaad nooit bij u aangeboden.

    Wat de bezorger aangeeft vind ik een aparte verklaring. Al klopt het dat veel van onze bezorgers met hoge werkdruk werken, dat betekent niet dat er dus foute scans afgegeven moeten worden. Een bezorger die dat wel doet maakt daarin een fout, en als dat gebeurt zullen wij zeker een klacht doorzetten. Als bezorgers foutieve scans afgeven hebben wij dus ook geen duidelijk beeld van hoe de leveringen daadwerkelijk verlopen, wat het natuurlijk moeilijk maakt om hier op de manier die u voorstelt op in te springen.

    Het enige dat ik u kan vragen is om het via onze reguliere contactmogelijkheden gewoon te blijven melden als er iets misgaat. Dat is de beste manier die we hebben om dit soort zaken op te lossen.

    Met vriendelijke groet,

    Dion
    DHL Parcel Webcare

Uiteindelijke oplossing

Auteur
P.
Datum
Uiteindelijke oplossing
Geen. DHL zegt er niets aan te kunnen doen. Bezorgers of depotmedewerkers voelen zich gedwongen om foutieve scans in te voeren, uit angst voor hun baas of bij gebrek aan een goed alternatief. Het is niet redelijk om die verantwoordelijk bij de individuele medewerker neer te leggen. Een omslag in de bedrijfsvoering , waarin een bestaande (angst)cultuur wordt doorbroken, en de consument en de opdrachtgever eerlijk worden geïnformeerd, is de enige oplossing.
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

Ook een klacht indienen over DHL Express?