Klacht DHL Express: Buitengewoon (Onterecht) hoge invoer (btw) en administratie kosten

# 252047
Dino_07

In China een bestelling gedaan welke middels 2 pakketjes via DHL werden verstuurd. Ik hoefde geen vrachtkosten te betalen. Echter over 1 pakketje moest ik belachelijk hoge kosten betalen. Het pakketje bevatte een keyboard, waarde US Dollar 28,- volgens bijgevoegde invoice. In Europa misschien een waarde van rond de Euro 40,-. (Daarom kopen we wel eens wat in China) Ik moest middels een toegestuurde SMS een bedrag betalen van Euro 44.43 voor douane/btw/administratie kosten. Als je niet betaald krijg je je pakje niet. Na aflevering van de pakketjes ben ik het dus niet eens met de hoge kosten over dit 2e pakketje. Hierover een klacht ingediend bij DHL maar die kwamen terug met een berichtje dat als ik het niet eens ben zelf een teruggave verzoek moet indienen bij de douane. Hierop stuurden ze een VVGB verklaring waaruit nu dus blijkt dat als IK een teruggave verzoek indien waarvoor hun toestemming geven ? zij de eventuele teruggave weer krijgen omdat zij verantwoordelijk zijn. Al met al een rare situatie. Ik ben van mening dat DHL zelf ook wel weet hoeveel belasting/btw betaald moet worden over geïmporteerde goederen. In dit geval een btw bedrag over US Dollar 28,- (Ca Euro 25,-) dus ca Euro 5,- btw.
Er zijn geen vrachtkosten. De invoice was duidelijk.

Terugbetaling van het teveel betaalde bedrag. Indien blijkt dat er over US Dollar 28,- geen btw betaald hoeft te worden, het gehele bedrag.

Geachte heer/mevrouw Plasman,

Heel erg bedankt voor uw bericht.

Het is nooit fijn wanneer u merkt dat de kosten die u heeft betaald aan douanekosten mogelijk onjuist is.

De douanekosten worden berekend op basis van de waarde van uw zending inclusief transportkosten. De transportkosten zullen nooit 0 euro bedragen. Wellicht dat u geen kosten aan de verzender heeft moeten betalen. Echter, de verzender heeft wel kosten aan ons moeten betalen. Wanneer deze kosten niet staan genoteerd op de invoice, zal er gebruik worden gemaakt van een standaardtarief die mogelijk hoger is dan de kosten die uw verzender heeft betaald. Wij, DHL Nederland, kunnen enkel gebruikmaken van standaardtarieven, omdat wij geen inzage hebben op prijsafspraken in het buitenland.

Wanneer u in bezit bent van een bewijs wat er aan transportkosten is betaald, dan kunt u deze samen met de verklaring van geen bezwaar aan de Belastingdienst sturen. De Belastingdienst zal vervolgens opnieuw een berekening maken en het verschil terugstorten aan ons met de melding om deze aan u te storten.

Wij kunnen, ondanks hoe graag wij dat ook zouden willen, deze procedure niet wijzigen en kunnen hierdoor niet overgaan tot terugbetaling. Onze excuses voor het ongemak en de vervelende situatie.

Met vriendelijke groeten,

Dino_07
    Op vrijdag 13 januari al het papierwerk wat nodig was volgens DHL opgestuurd naar de douane. Echter tot op heden nog geen reactie. Niet van de douane en niet van DHL. Volgens zeggen zal een eventuele vergoeding cq teruggave gedaan worden aan DHL . Ik zal dus nog even moeten afwachten.
    Dino_07
    Net als hiervoor, nog steeds geen reactie van zowel de douane als van DHL. Ik denk dat het grote afschuif systeem is begonnen. Aangezien er naar de douane toe niet middels email gecommuniceerd kan worden en de papieren alleen per post verstuurd konden worden zal er wel gezegd worden dat het niet ontvangen is of zo iets. Dus een ontvangst bevestiging ook niet ontvangen. Ben dan ook van mening dat DHL verantwoordelijk is voor de afhandeling. Maar helaas een bedrijf als DHL werkt zeer onprofessioneel in deze. Ze sturen je wederom van het kastje naar de muur.
    Intussen ben ik er achter gekomen dat een bedrijf als PostNL met deze zaken zeer professioneel omgaat. Indien een pakje uit het buitenland wordt ontvangen krijgt de klant eerst de gelegenheid om aan te geven wat er aangegeven moet worden en de afhandeling hier van. Zeer vakkundig, eenvoudig en eerlijk. Je weet van te voren waar je aan toe bent en geen gedoe achteraf.
    Ik hoop nogmaals dat DHL nu haar verantwoordelijkheid wil nemen en de zaak zelf ter hand neemt. Eigen fouten erkennen en een fatsoenlijke reactie,
    Geachte heer/mevrouw Plasman,

Met vriendelijke groeten,

DHL Express
    Geachte heer/mevrouw Plasman, U hoort van de douane een bericht te ontvangen omtrent de herberekening. Op het moment dat u deze nog niet heeft ontvangen, kunt u het beste contact met de douane opnemen. Met vriendelijke groeten, DHL Express

Dino_07
Geen oplossing. Afhandeling bij de douane kan ca 4 maanden duren. De douane heeft bevestigd dat alle papieren binnen zijn. Vreemd dat alleen DHL dit systeem hanteert. Intussen gebruik gemaakt van PostNL en UPS voor internationale bestellingen. Deze gaan professioneel om met de betalingen. Goed overzicht van wat je moet betalen vooraf. Je weet dus al wat je betaald en waarvoor. Je kunt dan ook al weigeren. DHL als bedrijf niet aan te raden. Gelukkig genoeg alternatieven die fatsoenlijk met je pakket om gaan.. Ik raad dan ook aan GEEN gebruik meer te maken van DHL. Klant zou koning moeten zijn bij een bedrijf.

Ook een klacht indienen over DHL Express?