Klacht DHL Express: DHL Express rekent teveel douanekosten

avante

Via Aliexpres heb ik een artikel gekocht waarvan de waarde, inclusief transport, 80 USD bedraag. Helaas heeft DHL hierover niet de voorgeschreven 21% BTW in rekening gebracht, maar €39,90 aan BTW + vrij hoge admin. kosten. Dat is dus 2.5x zoveel BTW dan ik daadwerkelijk zou moeten betalen; dit is mijn klacht.

In de communicatie hierover (wat nu helaas lang duur, mede vandaar via deze manier maar een klacht, zeker ook omdat DHL mij naar de Belastingdienst verwijst) wordt door DHL aangegeven dat:

"Naast de waarde van de goederen is het raadzaam om de verzender ook de transportkosten te laten vermelden op de commerciële / pro forma factuur. Ook indien voor u de verzending gratis was. Wanneer deze transportkosten niet bekend zijn op het tijdstip van de invoer of vermeld zijn op de commerciële / pro forma factuur, dan zijn de standaard tarieven van toepassing van de desbetreffende vervoerder (DHL)."

Op de pro-forma staat echter zeer duidelijk aangegeven dat de unit price 80 USD is, en dat de totale invoice value (wat dus per definitie betekend de prijs inclusief verzendkosten) ook 80 USD is. Het is dus niet zo dat de transportkosten niet bekend / vermeld zijn!

Deze transportkosten zijn simpelweg inbegrepen in de totale prijs: ze staan wel degelijk vermeld (alleen door de verzender niet aan mij in rekening gebracht; hence het 0,- verschil in unit price en total invoice value). Volgens mij zou ik dus alleen over die 80 USD totale prijs (total invoice value) BTW moeten af te dragen..?

Daarbij: aangezien het pakketje met DHL is verzonden, en DHL daarvoor standaard tarieven hanteerd, zou ik dus wel kunnen stellen dat de daadwerkelijke verzend kosten voor deze verzending (<2kg China naar EU) te allen tijde bij DHL bekend (zouden moeten) zijn op het tijdstip van invoer. Dus behoort DHL (volgens hun eigen protocol) geen extra tarieven in rekening te bregen!

De verpakking, snelheid en berichtgeving van DHL vind ik allemaal prima. Het is alleen erg jammer dat ze hun klanten op deze manier onnodig en vooral onterecht op hogere kosten jagen. Nu gaat het om 20,- extra, maar was dit een zwaarder pakketje met een (totale) waarde van 1000,- geweest had ik niet meer om deze praktijken kunnen lachen: dan praat je over honderden euros onterecht in rekening brengen.

Ik ben pas tevreden als ik het teveel aan BTW in rekening gebrachte bedrag terug gestort krijg, zonder dat ik hiervoor (een ongetwijfeld langdurig) traject in moet met de Belastingdienst.

DHL Express
    Goedemiddag,

Bedankt voor uw bericht. Uw zending is verstuurd via DHL Express en dat netwerk is gescheiden van DHL Parcel. Hierdoor kunnen wij uw zending maar beperkt inzien en kan ik u helaas niet verder helpen. Ik adviseer u om contact op te nemen met DHL Express, dit kan via 088 0552 000.

Chrissy
    DHL Parcel
    Klantenservice

Ook een klacht indienen over DHL Express?