Klacht DHL Express: Vrije keuze DHL-afhaalpunten, goede bezorging en goede informatieverstrekking

HansB2

DHL geeft de keuze uit ongunstige afhaalpunten en gooit afwezigheidsbriefje in de bus terwijl ik gewoon thuis ben en de bel een niet te missen geluid heeft.

Alblasserdam heeft meerdere buurgemeenten, maar DHL biedt buiten het ongunstige afhaalpunt in Alblasserdam zelf dat al om 17.30 uur sluit alleen in de ongunstige plattelandsgemeente Molenwaard (plaats Brandwijk) een afhaalpunt aan. Ook Sliedrecht wat nog verder weg ligt, wordt als afhaalpunt aangeboden.

Zeer gunstige afhaalpunten zoals de Esso in Ridderkerk (tot 21.00 uur open) worden vreemd genoeg niet aangeboden. Ook de pakketautomaat in Rotterdam Centraal Station waar ik meerdere keren per week langskom, wordt mij niet als keuze aangeboden.

Daarnaast presteert de DHL het om een afwezigheidsbriefje in de bus te gooien zonder aan te bellen. Bovendien staat daarop dat de bezorger zaterdag tussen 9.00 en 13.00 uur opnieuw langskomt, wat helemaal niet het geval was. Ook de vrijdagavondbezorging die op de website staat, wordt niet uitgevoerd.

De DHL blijkt na een telefoontje na drie uur wachten op zaterdagochtend het pakket vrijdag al retour afzender te hebben gestuurd zonder mij daarvan bijtijds op de hoogte te stellen.

Zorg ervoor dat mensen de vrije keuze hebben uit afhaalpunten en niet afhaalpunten die toevallig op de route van de bezorger liggen. Het moet een kleine moeite zijn om mij de al eerdere genoemde afhaalpunten in Ridderkerk en Rotterdam te laten kiezen. Geef juiste informatie op website en op afwezigheidsberichten. Bel aan en doe het niet af met een foutief briefje in de bus te gooien.

Zorg dat het pakket alsnog bij mij thuis of op door een mij vrij te bepalen afhaalpunt wordt afgeleverd. Neem deze kosten voor uw rekening en wimpel het niet af op een kleine ondernemer die zijn spullen via Marktplaats verkoopt.

Biedt excuses aan de ontvanger en de afzender aan.

Bijlagen

HansB2
    De Coop In Ridderkerk is ook gunstiger gelegen en heeft gunstigere openingstijden dan die afhaalpunten die jullie ongevraagd aanbieden.

Brandwijk en Sliedrecht zijn geen gunstige afhaalpunten voor iemand die in Alblasserdam woont en ook vaak in Rotterdam komt.

Ook afhaalpunten die al om 18.00 uur of nog eerder sluiten, voldoen niet.

HansB2
    Ik zou jullie willen adviseren om alle bezorgadressen in Alblasserdam te laten kiezen uit alle DHL-afhaalpunten in Ridderkerk. Die zijn gunstiger gelegen en hebben gunstigere openingstijden dan de afhaalpunten in Brandwijk (de plattelandsgemeente Molenwaard is uitgestrekt!) en Sliedrecht.
    HansB2
    De logistiek moet daar makkelijk op aan te passen zijn. Ik heb niets te maken met een bezorger die de Molenwaard doorrijdt en eindigt in Sliedrecht.
    HansB2
    Deze tekst op https://www.dhlparcel.nl/nl/particulier/bezorger-gemist klopt ook niet: "Je pakket op een DHL Parcelshop afhalen Het pakket afhalen op een moment dat het jou uitkomt? Kies dan voor aflevering op een DHL Parcelshop. Wij bieden de keuze uit vijf DHL Parcelshops in de buurt van je afleveradres. Wanneer het pakket is aangekomen ontvang je een e-mail dat het pakket afgehaald kan worden."
    Hans

Brandwijk en Sliedrecht liggen helemaal niet in de buurt. Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht wel, maar dat schijnt niet tot jullie door te dringen.

Ridderkerk is het meest voor de hand liggend, maar jullie weigeren om de logistiek daar op aan te passen.

HansB2
    Als ik DHLNederland op 9 juni op Twitter vraag of het pakket alsnog in Rotterdam of Riddererk op een afleverpunt kan worden afgeleverd, wordt daar ook niet op gereageerd. Schande!
    HansB2
    Je maakt mij niet wijs dat je niet telefonisch met een bezorger contact op kunt nemen!
    HansB2
    De plaatsen rond de rivier de Noord zijn voor mij veel makkelijker te bereiken dan Brandwijk en Sliedrecht. Het zal voor jullie bezorger anders liggen, maar met jullie logistieke indelingen heb ik niets te maken.
    HansB2
    Ik zal ook de ConsuWijzer op de hoogte brengen als jullie het probleem niet oplossen en dan doel ik zowel op de bezorging van mij pakket als op een acceptabele keuze van DHL-afhaalpunten.
    HansB2
    Als er voor iemand uit Alblasserdam vijf afhaalpunten worden geselecteerd, moeten daar minimaal de afhaalpunten in Ridderkerk tussen zitten. Afhaalpunten in Brandwijk en Sliedrecht behoren niet getoond te worden.
    HansB2
    Alleen een blinde vink ziet niet dat op de kaart Ridderkerk veel dichter bij Alblasserdam ligt dan Brandwijk en Sliedrecht.
    HansB2
    DHL stelt zijn eigen logistieke processen boven de klant.
    HansB2
    En op 7 juni heb ik ook al op Twitter aan DHLNederland gevraagd of het pakket in Rotterdam of in Ridderkerk op een DHL-afhaaalpunt kon worden bezorgd. Een doodnormale vraag, maar geen reactie.
    DHL Express
    Goedemiddag,
    Bedankt voor uw bericht.
    De keuze die wordt gemaakt met betrekking tot afhaalpunten komt vanuit het depot die uw pakket levert. Dat u misschien andere punten wenst kan inhouden dat uw pakket eerst terug zou moeten naar het sorteercentrum om vervolgens naar een ander uitleverdepot te gaan. Dit neemt normaliter 2 werkdagen extra in beslag en daarom hebben we niet voor deze methode gekozen.
    Lea
    DHL Parcel Webcare

HansB2
Nu, weet ik nog niets. Want ik weet nog steeds niet wanneer het pakket nou bij mij wordt bezorgd. Ik heb inmiddels de ConsuWijzer van jullie werkwijze op de hoogte gebracht.

Ook een klacht indienen over DHL Express?