Klacht Direktbank: Direktbank weigert woekerpolis los te maken van hypotheek

Simon le Bon

Hypotheek afgesloten in 1998 (ca € 140000) bij Stad Rotterdam (nu ASR). Aflossingsvrije hypotheek met Waerdye levensverzekering (beleggingspolis) eraan gekoppeld. Destijds gebaseerd op de halve hypotheekwaarde (dus ca € 70.000).
De hypotheek is halverwege 2014 overgenomen door Direktbank, maar de levensverzekering blijft bij ASR. Nu is gebleken dat deze levensverzekering een woekerpolis is en het oorspronkelijk berekende eindbedrag vrijwel niet behaald gaat worden. Dit is een bodemloze put waarin ik mijn geld zie verdampen.
ASR is bereid de verzekering af te kopen, maar is afhankelijk van de Direktbank.
Nu heb ik al een gedeelte afgelost en wil de afkoopwaarde van de polis (ca € 25.000-€30.000) benutten om nog meer af te lossen.

Direktbank zegt "Het is niet mogelijk de huidige hypotheek voort te zetten zónder de polis. Hiervoor zal een omzetting plaats moeten vinden." Oftewel geheel aflossen, "omzetting" betekent namelijk oversluiten, DB sluit geen hypotheken meer af.

Directbank geeft toestemming de woekerpolis te beëindigen, zodat deze daadwerkelijk beëindigd kan worden.
Het doel van de polis was vermogensopbouw (hypotheek voor de helft af te lossen) en dekking overlijdensrisico. Het doel zal niet worden gehaald door de polis, dat heeft de verzekeraar al onomwonden te kennen gegeven. De vermogensopbouw faalt en ik ben in staat om daar zelf voor zorg te dragen. Ik heb zelf nog een ORV voor mijn nabestaanden (€ 200.000). Polis is dus geldklopperij.
Bij de hypotheek is er ook een onderpand in de vorm van een perceel en een pand. De waarde overstijgt de hoogte van de hypotheek meerdere malen, zelfs bij executieverkoop. Risicoprofiel is dus nihil.

Direktbank
    Wij hebben eerder aangegeven dat u voor een omzetting van de aflossingsvorm contact kunt opnemen met uw tussenpersoon. Deze omzetting kan bij Direktbank plaats vinden. De hypotheek hoeft hiervoor niet naar een ander overgesloten te worden. Met vriendelijke groet, Petra.
    Simon le Bon
    Ben al een half jaar bezig en communicatie van de Direktbank is heel onduidelijk en tegenstrijdig. Onno Schram van de Direktbank heeft mij het volgende te kennen gegeven: "Direktbank zal alleen toestemming geven tot beëindiging, wanneer de hypotheek óf omgezet wordt naar een andere aflosvorm óf algeheel afgelost is."
    Andere aflosvorm is voor mij geen oplossing.
    Ik ben in onderhandeling met mijn adviseur en breng hypotheek bij een ander onder.
    Direktbank
    Wij begrijpen dat u overweegt over te sluiten. Wij wachten eventuele nadere acties. Als wij verder nog acties kunnen ondernemen, horen wij dit graag van u.
    Simon le Bon
    Klacht is gesloten zonder dat ik verdere overleg heb kunnen voeren. Daarom voorlopig een negatieve beoordeling omdat de klacht nog niet is opgelost.
    Ik heb de Direktbank verzocht mij een aflosnota te zenden en ben benieuwd of zij mijn extra aflossingen correct hebben verwerkt en of de verpanding wel spoedig zullen vrijgeven zal worden.
    Volgens mijn adviseur zijn er meerdere (ASR)klanten die problemen hebben met de stugge arrogante onwelwillende houding van de Direktbank.

Simon le Bon

Ook een klacht indienen over Direktbank?