Klacht Duwo: ingang contractdatum eenzijdig bepaald / misbruik van machtspositie

Mevr. Cox

Op 5 januari 2016 heb ik op een advertentie van een woning gereageerd van Duwo. In de advertentie stond dat de woning beschikbaar was per 25 december 2015, aldus een datum in het verleden.
Op 5 januari 2016 kreeg ik een e-mail dat ik de eerste kandidaat was voor de woning en dat ik tot 8 januari 2016 de tijd had om de woning te bezichtigen en door te geven of ik de woning wilde. In deze e-mail stond niet vermeld op welke datum een contract in zou gaan.
Op 7 januari 2016 heb ik aan Duwo doorgegeven dat ik de woning wilde. Tot op dat moment had Duwo niet naar mij gecommuniceerd op welke datum een contract in zou gaan en ik ging ervan uit dat wij dat in overleg zouden besluiten.
Op 7 januari 2016, na mijn definitieve aanvaarding van de woning, kreeg ik een e-mail waarin aan mij bekend werd gemaakt dat het contract per 11 januari 2016 in zou gaan en dat als ik nu (op basis van deze nieuwe informatie) niet langer deze woning zou willen, ik een boete zou moeten betalen.

Het is onredelijk dat een contract datum eenzijdig opgelegd worden na aanvaarding van een woning en mijn inziens maakt Duwo hier misbruik van hen machtspositie op de woningmarkt voor studenten. Ik heb deze contractdatum nimmer aanvaard en mijn inziens zouden er minsten twee weken moeten zitten tussen aanvaarding van de woning en ingang contract. Nadat ik hier contact over heb opgenomen met Duwo, ben ik na een e-mailwisseling erachter gekomen dat hoewel deze contractdatum niet vermeld stond in de advertentie en hen beleid niet op de site vermeld stond, zij toch geen reden zien om hier van af te wijken. Ik ben zeer ontevreden met deze gang van zaken. Aangezien ik nog zelf elektriciteit moest regelen en aansluiting (omdat de vorige bewoner afgesloten was) was de woning geheel onbewoonbaar per 11 januari 2016 en Duwo heeft qua communicatie hier zeker veel steken heeft laten vallen. Ik wens dat het contract per een redelijke datum (twee weken na aanvaarding) ingaat en teruggave van geld.

Duwo is aktief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

Ook een klacht indienen over Duwo?