Klacht EasySwitch.nl: Misleidende mail om beëindiging energie contract EON die resulteerde tot een contractbreuk en een boete.

Net

Heb een mail ontvangen van Easyswitch waarin aangegeven werd dat het energiecontract van EON binnenkort afloopt. Om de contract niet stilzwijgend te verlengen waardoor je meer betaald bied Easyswitch de mogelijkheid om te switchen. Uit de vergelijking kwam OXXIO het goedkoopst uit. Hier heb ik via de vergelijkingsite van Easyswitch een aanvraag gedaan. Nou blijkt dat Easyswitch onterecht deze mail gestuurd heeft. Want wat blijkt nou, als er 3 mnd voor beëindiging contract een aanvraag wordt ingediend bij een andere energiemaatschappij deze het recht hebben om geen rekening te houden met je huidige contract. Deze werd door OXXIO ontbonden (zonder mij medeweten). EON ziet dit als contractbreuk en eist 100,-. Ik heb Easyswitch hierover benadert, deze geven aan dat zij hier niks mee kunnen aangezien het aan mij lag en ik de aanvraag gedaan heb. Ik had het ook wel kunnen zien volgens Easyswitch aangezien de informatie op de site stond (achter een verborgen bulletin, natuurlijk).

Ik zie de schuld voor de contract breuk met EON bij Easyswitch liggen.
De boete om contract breuk van 100,- is voor rekening Easyswitch.

P.S.: Ook de beloofde 10,- euro voor het aantrekken van een nieuwe klant kunnen ze direct overmaken.

EasySwitch.nl
    Beste meneer Janusch, heel vervelend dat er een opzegvergoeding in rekening is gebracht. Dit is natuurlijk niet de bedoeling van het maken van een overstap. Ik heb het e.e.a. nagekeken. Oxxio heeft uw contract inderdaad te vroeg overgenomen en hierdoor is er door E.on een opzegvergoeding in rekening gebracht. Uit uw bericht maak ik op dat u overgestapt bent naar aanleiding van onze herinnering. Ik begrijp de verwarring maar ook in deze e-mail wordt u geattendeerd op de "8 weken termijn". Oxxio neemt het hierin zelfs nog een maandje ruimer, met 3 maanden.

Ook in het aanvraagformulier attenderen wij u op de 3 maanden termijn binnen waar Oxxio de einddatum van uw lopende contract respecteert. Ik begrijp dat dit aan uw aandacht ontgaan is. Ik heb daarom contact opgenomen met Oxxio maar zij gaven aan dat de startdatum in de bevestigingsbrief is gecommuniceerd naar u en deze wel aangepast had kunnen binnen de 14 dagen aan wettelijke bedenktijd.
    Hoe vervelend wij dit ook vinden, voor ons is het niet mogelijk om de opzegvergoeding te vergoeden. Dit vooral omdat wij zelf ook geen inzicht hebben in de einddatum van uw lopende contract en om die reden ook u daarop proberen te attenderen op meerdere punten tijdens het overstappen.

Als tip voor in de toekomst is om écht te wachten tot uw contract binnen 8 weken afloopt, bijvoorbeeld 6 weken voor de einddatum. Binnen deze termijn zit u altijd goed.
    De 10 euro per aangebrachte aanmelding wordt in principe automatisch uitgekeerd binnen 8 weken na de aanvraagdatum, Dit vooral omdat het altijd even duurt voordat wij weten of een aanvraag wel echt een contract is geworden. Dit controleer ik graag alsnog voor u. U kunt de postcode+huisnummer van de aangebrachte aanmelding doorgeven aan mij via danielle@easyswitch.nl.
    Ik hoop dat het bovenstaande enige duidelijkheid heeft kunnen bieden. Mochten er alsnog vragen zijn dan hoor ik graag van u.

Met vriendelijke groet, Danielle namens EasySwitch
    Net
    Helaas zijn u gegevens onjuist. In de besproken mail "de herinnering" van 03-01-2016 getiteld "Geachte heer Janusch, uw contract bij E.ON loopt af" wordt het anders aangegeven.Uit deze mail valt zeer zeker te concluderen dat Easyswitch op de hoogte is van het verval termijn van de energiecontract.M.b.t. de stelling van de "attenderen op de aanvraagformulier" wijs ik ook af. Zoals omschreven in mijn eerste reactie,komt dit in de aanmeldingsformulier niet te spraken. Deze informatie zit verborgen
    EasySwitch.nl
    Beste meneer Janusch, naar aanleiding van uw reactie heb ik ook de herinneringsmail opgezocht en ik begrijp zeker dat de verwarring is ontstaan door het ontvangen van deze e-mail. Met deze proberen wij wel echt de juiste termijn aan te duiden van 8-6 weken voor de einddatum. Binnen deze termijn behoudt u het recht op de welkomstbonus van uw oude leverancier en wordt u netjes overgenomen op einddatum. Oxxio heeft u tevens nog een maand extra speling gegeven.

"Het beste overstapmoment is binnen 8-6 weken voor het einde van uw huidige contract.
    Als u binnen 8 weken overstapt, zal uw nieuwe energieleverancier u pas aansluiten na afloop van uw huidige contract.
    U behoudt dan altijd het recht op een eventuele welkomstkorting."

De overstap is helaas niet meer terug te draaien, dit is alleen een optie geweest binnen de bedenktijd van 14 dagen. Heel vervelend daar u bent echt iets te vroeg geweest in het aanvragen van een overstap. Mocht u twijfels hebben over de juiste overstaptermijn in de toekomst, neem dan ook gerust contact op met ons.

Danielle namens EasySwitch
    Net
    Fijn om te zien dat jullie erkennen dat de gestuurde mail niet duidelijk was en geresulteerd heeft in een boete van 100,-.
    Ik hoop dat Easyswitch haar verantwoording neemt door de boete te vergoeden.
    Net
    Easyswitch.nl heeft haar verantwoording niet genomen. Zelfs na het toezeggen van hun fout hebben ze mijn voorstel genegeerd.
    Ik zal anderen adviseren om geen gebruik te maken van de "overstap service" van Easyswitch.nl aangezien deze toch niet zo onafhankelijk zijn.

Net

Ook een klacht indienen over EasySwitch.nl?