Klacht Econic: Onredelijke prijsverhogingen voor Warmte Koude Opslag (WKO) en geen keuze mogelijkheden

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 650763
Gebruiker
Frankendael
Datum
2 reacties

Details

Klacht

Beste heer, mevrouw,

Inmiddels heb ik een aardig dossier bij elkaar verzameld over het bedrijf Econic. Onderstaand een opsomming van alle gebreken van de afgelopen 3 jaar:
- Slechte communicatie over de aan te leggen installatie
- Verwisselen van appartement gegevens waardoor verkeerde kosten in rekening gebracht worden
- Slechte afhandeling van klachten, klantenservice niet of nauwelijks bereikbaar
- Geen of slecht inzicht in verbruik en verwijderen van historische verbruik gegevens
- Geen online platform
- Te hoge prijs voor vastrecht koud water wat inmiddels is aangepast met dank aan ACM maar het teveel betaalde niet is gecompenseerd door Econic

Bovenstaand is slechts een kleine verzameling van met name service gerelateerde tekortkomingen. Echter waar het mij met name om gaat zijn de prijsverhogingen die zij sinds de aanleg hebben doorgevoerd.
- In 2020 betaalden wij 47,74 euro aan vastrecht warmte en warm tapwater (incl meetdienst en huur & onderhoud afleverset), in 2023 is dit gestegen naar 60,10 een verhoging van 26% en bovendien boven het maximale tarief van 549,58 per jaar.
- Warmte verbruik is gestegen van 28,47 per GJ in 2020 naar 90,91 per GJ in 2023 wat een vehoging is van 316% !
- Verbruik warm tapwater is gestegen van 8,26 euro per m3 in 2020 naar 25,42 euro per m3 in 2023 dit is een verhoging van 308% !

In mijn ogen is het onbestaanbaar dat de operationele kosten van Econic dusdanig zijn gestegen dat deze prijsverhogingen gerechtvaardigd zijn. Het verweer van Econic is dat zij ook gas gebruiken en tegen hoge tarieven in moeten kopen echter dit moet veel minder zijn dan bij gewoon gas verbruik.

Verder hebben wij nooit bewust voor Econic gekozen omdat het bij het nieuwbouw project inbegrepen was en wij geen mogelijkheid hebben om over te stappen naar een andere leverancier.

Wat mij ook erg tegenstaat is dat er geen keuze is voor een contract met variabele tarieven (met transparantie in de onderbouwing). Oftewel wij zitten volledig vast aan Econic en aan vaste tarieven die waarschijnlijk alleen maar verder zullen stijgen ongeacht de situatie op de gasmarkt.

Nu heb ik gezien dat grote bedrijven als Vattenfal en Essent hun tarieven onder druk aan het verlagen zijn echter ben ik bang dat kleine bedrijven als Econic onder de radar blijven. Hopelijk valt hier ook iets aan te doen.

Gewenste oplossing

Aanpassen van tarieven en betere klantenservice
Geboden oplossing
Geen oplossing voor onredelijke prijsverhogingen, een slecht excuus en geen inzicht in opbouw van de kosten. Een betere onderbouwing zou op zijn plaats zijn geweest dan naar de maximum tarieven van de ACM te wijzen. Een gedegen online omgeving met inzicht in verbruik wordt pas later in het jaar verwacht. Het teveel betaalde aan vastrechtrecht koud water wordt vergoed, echter 2 jaar te laat en niet uit eigen beweging.
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

2 reacties

  1. Auteur
    Econic
    Datum
    Beste klant,

    Bedankt voor uw bericht. Wat vervelend om te lezen dat u zo veel problemen met ons ervaart. Om uw zo goed mogelijk te helpen zoeken wij de punten in uw klacht uit en nemen binnen 5 werkdagen contact met u op om uw klacht te bespreken.

    Met vriendelijke groet,

    Team econic
  2. Auteur
    Econic
    Datum
    Beste klant,

    Zojuist hebben wij u via ons interne klantsysteem beantwoord.

    Hartelijke groet,

    Team econic

Deze klacht is gesloten

Ook een klacht indienen over Econic?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen