Klacht Econic: Onredelijke prijsverhogingen voor Warmte Koude Opslag (WKO) en geen keuze mogelijkheden
Details
Klacht
Beste heer, mevrouw,Inmiddels heb ik een aardig dossier bij elkaar verzameld over het bedrijf Econic. Onderstaand een opsomming van alle gebreken van de afgelopen 3 jaar:
- Slechte communicatie over de aan te leggen installatie
- Verwisselen van appartement gegevens waardoor verkeerde kosten in rekening gebracht worden
- Slechte afhandeling van klachten, klantenservice niet of nauwelijks bereikbaar
- Geen of slecht inzicht in verbruik en verwijderen van historische verbruik gegevens
- Geen online platform
- Te hoge prijs voor vastrecht koud water wat inmiddels is aangepast met dank aan ACM maar het teveel betaalde niet is gecompenseerd door Econic
Bovenstaand is slechts een kleine verzameling van met name service gerelateerde tekortkomingen. Echter waar het mij met name om gaat zijn de prijsverhogingen die zij sinds de aanleg hebben doorgevoerd.
- In 2020 betaalden wij 47,74 euro aan vastrecht warmte en warm tapwater (incl meetdienst en huur & onderhoud afleverset), in 2023 is dit gestegen naar 60,10 een verhoging van 26% en bovendien boven het maximale tarief van 549,58 per jaar.
- Warmte verbruik is gestegen van 28,47 per GJ in 2020 naar 90,91 per GJ in 2023 wat een vehoging is van 316% !
- Verbruik warm tapwater is gestegen van 8,26 euro per m3 in 2020 naar 25,42 euro per m3 in 2023 dit is een verhoging van 308% !
In mijn ogen is het onbestaanbaar dat de operationele kosten van Econic dusdanig zijn gestegen dat deze prijsverhogingen gerechtvaardigd zijn. Het verweer van Econic is dat zij ook gas gebruiken en tegen hoge tarieven in moeten kopen echter dit moet veel minder zijn dan bij gewoon gas verbruik.
Verder hebben wij nooit bewust voor Econic gekozen omdat het bij het nieuwbouw project inbegrepen was en wij geen mogelijkheid hebben om over te stappen naar een andere leverancier.
Wat mij ook erg tegenstaat is dat er geen keuze is voor een contract met variabele tarieven (met transparantie in de onderbouwing). Oftewel wij zitten volledig vast aan Econic en aan vaste tarieven die waarschijnlijk alleen maar verder zullen stijgen ongeacht de situatie op de gasmarkt.
Nu heb ik gezien dat grote bedrijven als Vattenfal en Essent hun tarieven onder druk aan het verlagen zijn echter ben ik bang dat kleine bedrijven als Econic onder de radar blijven. Hopelijk valt hier ook iets aan te doen.
Gewenste oplossing
Aanpassen van tarieven en betere klantenservice- Status
- niet opgelost
- Beoordeling
Deze klacht is gesloten
De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.