Klacht Eneco Zuid Nederland: Agressieve verkooptactiek

WA van Buren

Zojuist een behoorlijk agressieve verkooptactiek aan de deur mee mogen maken. Mijn interesse werd al gewekt door rennende jonge mannen in glimmende zwarte 'vuilniszak'-jassen op mijn galerij, kennelijk met intentie bij elk huis aan te bellen.
En ja hoor, bij mij werd snel gebeld.
Hoewel hij zwaaide met een E-ON pas, gaf hij mij in zijn verhaal de indruk dat hij bij de netbeheerder werkte (en de netbeheerder was van de overheid, incorrect). Uiteindelijk vroeg ik hem daar expliciet naar. Toen erkende hij niet van de netbeheerder te zijn ("en dat heb ik nooit gezegd"). Mijn huidige energieleverancier deed volgens hem alleen wat 'administratie' (incorrect).
Zeer veel van zijn verhaal heeft hij zo snel verteld dat ik het nauwelijks kon volgen, maar ik bespeurde een aantal onjuistheden die ik aankaartte, waarna hij zijn verhaal snel wist aan te passen. Ik heb hem verder gestuurd. Helaas weet ik dat deze jongens niet gratis zijn, en dat deze zichzelf kunnen betalen door succesvol wat contracten te verkopen op deze wijze. Dat vindt ik tamelijk verschrikkelijk.
De verkoper had een EON pas en is daarmee vertegenwoordiger van deze energiemaatschappij.
Als dit de manier is waarop een energiemaatschappij zich probeert te verkopen (ie contracten opdringen -waarschijnlijk louter aan kwetsbare mensen-) dan stemt mij dat droevig.

Ik zal nooit meer van mijn leven energie aanschaffen bij de EON of iemand daartoe adviseren als blijkt dat dit een geaccepteerde marketingstrategie is.

Stoppen met deze vorm van klantenwerving.
Gelieve mij niet meer te contacteren.

Eon
    Geachte heer/mevrouw Liebregts,

Vervelend om te lezen dat u te maken had met een verkoper die blijkbaar onder valse voorwendselen een contract met E.ON aan u probeerde te verkopen.

Uiteraard is dit zeker niet de wijze waarop wij nieuwe klanten willen werven. Los van het morele aspect leveren dergelijke aanmeldingen ons immers enkel klachten en annuleringen op dus dit is zeker niet onze intentie en al helemaal niet de wijze waarop onze verkopers getraind worden.

Tegelijkertijd is het nu eenmaal wel een feit dat er altijd en overal mensen zullen rondlopen die hun werk niet naar behoren uitvoeren en/of zelfs frauderen. U mag er op vertrouwen dat wij hier keihard tegen optreden en ik wil u dan ook bedanken voor het feit dat u de moeite heeft genomen om deze klacht aan ons te melden. Dergelijke signalen helpen ons om (zeker bij meerdere klachten over dezelfde verkoper) de "rotte appels" te onderscheiden van de verkopers die wel naar eer en geweten handelen. Daarom wil ik u (en andere mensen die dit bericht lezen) oproepen om het vooral te blijven melden als dergelijke situaties zich voordoen, zodat wij direct gepaste maatregelen kunnen treffen.

Namens E.ON bied ik u mijn excuses aan voor het ongemak dat u heeft ervaren en bedank ik u graag nogmaals voor de genomen moeite.

K. Seip
    E.ON afdeling Klachten

Ook een klacht indienen over Eneco Zuid Nederland?