Klacht Eneco Zuid Nederland: Het maandelijks ten onrechte berekenen van een bedrag voor betaling met acceptgiro, zonder daarvan gebruik te maken.

Ralf

Er wordt maandelijks een bedrag berekend voor betaling met acceptgirokaart. Daar wordt echter geen gebruik van gemaakt, waardoor deze doorberekening ten onrechte is. Op diverse verzoeken aan te geven welke (andere) kosten er in dat bedrag zitten, wordt telkens ontwijkend geantwoord en vervolgens zelfs volledig genegeerd. Ook een gerechtelijke uitspraak bij de rechtbank te Haarlem (zaak 415843) naar aanleiding van een bij Radar behandeld soortgelijk geval, wordt door E.ON genegeerd.
Bij wet is namelijk bepaald dat alleen de daadwerkelijke kosten voor het GEBRUIK van een acceptgirokaart mogen worden doorberekend. Indien via internetbankieren betaald wordt, wordt er zodoende dan ook geen gebruik van gemaakt en is de doorberekening ten onrechte.
Hun telkens herhaalde antwoord is dat deze kosten wel correct zijn en aldus ook betaald moeten worden, overigens zonder inhoudelijk antwoord te geven.
Momenteel willen zij hierdoor dan ook op korte termijn overgaan tot contractbeëindiging.

- Het contract blijft gewoon doorlopen.
- De diverse betalingsherinneringen, aanmaningen etc. komen per direct en met terugwerkende kracht te vervallen.
- De maandelijks ten onrechte geheven kosten voor het gebruik van een acceptgirokaart worden geschrapt, waardoor sec het betalen voorschotbedrag overblijft. Dat geldt dan overigens niet alleen voor mij, maar voor iedereen die in dezelfde situatie verkeert. Op deze manier is er geen rechtsongelijkheid meer met de klanten waar deze kosten niet worden berekend en wordt er zodoende ook niet teveel betaald voor hetzelfde product.
- Aangezien zo'n onterechte doorberekening van deze acceptgirokosten door meerdere bedrijven wordt gehanteerd, dienen alle consumenten via de pers hiervan op de hoogte gebracht te worden.

Eon
    E.ON biedt 2 betaalwijzen aan. Wanneer klanten niet per automatische incasso betalen, worden daar kosten voor berekend. Wij hebben meerdere malen uitleg gegeven aan meneer Coumans.

E.ON Klantenservice
    Ralf
    Het door E.ON telkens herhaalde bericht dat zij volgens de wet gerechtigd zijn directe kosten voor betaling met een acceptgirokaart door te berekenen, is geen antwoord op mijn vraag welke andere kosten - behalve die welke gemaakt worden voor het GEBRUIK van de acceptgirokaart - in de maandelijkse opslag van € 1,21 zit. Dit is hetzelfde indien er als antwoord "het regent" gegeven wordt op een vraag hoe laat het is. E.ON heeft niet in de gaten dat daarmee de vraag NIET beantwoord is...
    Ralf
    Het niet geven van een reactie is de typische houding van E.ON tot nu toe. Zij geven een antwoord dat geen antwoord is op de gestelde vraag, en na reclamatie blijft vervolgens elke verdere reactie uit. Behalve natuurlijk het blijven sturen van facturen, betalingsherinneringen en aanmaningen; als klant mag je schijnbaar alleen maar betalen en voor de rest je mond houden!
    Het is jammer dat deze klacht nu als gesloten wordt beschouwd, omdat hiermee natuurlijk het probleem niet is opgelost...

Ralf

Ook een klacht indienen over Eneco Zuid Nederland?