Klacht Eneco: 2x kosten ivm vastrecht na samenvoegen 2 woningen plus energiekosten

In 2015 zijn mijn 2 appartementen samengevoegd tot 1 woning (zie kadaster). Toch betaal ik al deze tijd 2x vastrecht en kosten voor afleversets die niet samengevoegd konden worden. Ik mag de ene aansluiting niet opzeggen omdat we stadsverwarming hebben, maar ik moet dus wel verplicht al 7 jaar dubbele kosten betalen. Meermaals heb ik Eneco hiervover gebeld maar ik word telkens van het kastje naar de muur gestuurd omdat niemand mijn vraag begrijpt.
Ik betaal dus niet alleen maar 2x vastrecht maar mijn beide meters gaan lopen zodra de verwarming aangezet wordt.

Eneco kan hier niets mee omdat ze de vraag niet begrijpen. Ik blijf de vraag stellen maar ze doen er niets mee.

Graag zou ik van een van de afleversets afwillen of een andere constructie willen waarbij er maar 1x kosten voor warmte worden bepaald.

Met vriendelijke groet

Of opzeggen 1x afleverset, of samenvoegen.
Vooral tevreden met het feit dat het probleem opgepakt is en intern besproken is, waarna er een oplossing is aangeboden. Wat ik spijtig vind is dat Eneco nooit de klacht leek te begrijpen en mij telkens van het kastje naar de muur stuurde. Zoals Eneco aangeeft moet er bovendien ook nog afgewacht worden of het probleem daadwerkelijk opgelost kan worden. Onduidelijk is nog of 1 aansluiting afgesloten kan worden en wat daar de kosten van zijn. Voor mij zou de oplossing zijn dat ik maar 1x de kosten moet betalen voor vastrecht en meettarief. Hopelijk komen we hier samen uit.

Beste mevrouw, heer Madan,

Hartelijk dank voor uw bericht. Vervelend om te lezen dat u al geruime tijd bezig bent om antwoord te krijgen of uw warmte installatie aangepast kan worden naar 1 omdat u nu dubbele kosten betaald. Hieronder leest u mijn reactie.

Ik heb intern uw vraag uitgezet op onze warmte afdeling die hier meer duidelijkheid over kan geven. Door extreme drukte kan dit antwoord langer duren dan gebruikelijk. Onze excuses voor dit ongemak.

Ik spreek met u af uiterlijk volgende week woensdag hier meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag verder.

Beste mevrouw, heer Mandan,

Eerder dan verwacht heb ik al reactie mogen ontvangen over uw klacht. Graag geef ik u hierbij de volgende informatie.

Wij zien dat uw woning kadastraal is samengevoegd. Uw binnenhuis installatie is hierop niet aangepast. Via mijnaansluitingen.nl kunt u een aanvraag indienen voor afsluiting van 1 van uw meters, deze opdracht hebben wij eerder nooit mogen ontvangen. Zodra deze aanvraag bij ons binnen is zal er contact met u opgenomen worden door de warmte afdeling.

Beste Silvia,

Dank voor uw reactie. Op zich klinkt het goed dat ik een aansluiting mag laten afsluiten en technisch gezien klopt het feitelijk ook dat u nooit eerder een verzoek voor afsluiting heeft ontvangen, gezien dit mij nooit is verteld/op gewezen is. Ik vraag al sinds 2015 hoe ik dit probleem kan oplossen, meermaals gebeld en ook gemaild met de vraag hoe ik het probleem van 2 aansluitingen kan oplossen. Destijds heb ik zelfs gevraagd of de 2 aansluitingen eventueel samengevoegd kunnen worden. Hiervan heb een mail van maart 2015 die ik als bijlage na kan sturen (ihkv AVG wil ik het niet uploaden).

Er is mij nooit gezegd dat ik een aansluiting mag afsluiten. Zoals ik al zei, naar aanleiding van deze vraag werd ik elke keer telefonisch doorverwezen naar een andere telefoonlijn en/of doorverbonden (met wachttijden uiteraard). Een keer was het antwoord dat het niet uitmaakt dat mijn huizen kadastraal zijn samengevoegd.

Uit uw reactie maak ik op, dat u nooit het verzoek heeft ontvangen en dat het daarom dus mijn eigen probleem is, dat ik sinds 2015 dubbele kosten betaal. Wellicht kunt u zich voorstellen dat ik het daar niet mee eens ben.

Eneco heeft hier verzuimd mij te adviseren een aansluiting af te laten sluiten.
    Tevens ben ik ook benieuwd naar de kosten voor het afsluiten. Ik ben niet voornemens hier een mail rally van te maken, wel verzoek ik Eneco om dit netjes op te lossen en mij ook te compenseren voor de dubbele kosten van de afgelopen jaren.

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Beste mevrouw, heer Mandan,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Voordat ik een eventuele toezegging kan doen over de dubbele kosten die u al jaren betaald zal er via uw aanvraag bekeken moeten worden of het ook echt mogelijk is om 1 van uw warmte meters af te laten sluiten. Deze technische vraag kunnen wij niet via dit kanaal beantwoorden.

Als het mogelijk lijkt te zijn dat 1 van uw meters wordt afgesloten krijgt u eerst een offerte hiervan opgemaakt. Mijn collega van de warmte afdeling zal dit stapsgewijs met u doornemen. Ook na deze afsluiting kan er met u meegekeken worden via de e-mail die u nog in bezit heeft waar wij eerder in tekort geschoten hebben om u hierin te adviseren. Laten we eerst afwachten of het ook echt technisch mogelijk is.

Beste Silvia,

Dank voor uw reactie. Eneco lijkt van goede wil, dat maak ik in elk geval op uit de mailwisselingen.

Het probleem zit hem in de dubbele kosten voor
    -meettarief €26,83/jaar
    -vastrecht warmte voor verwarming en warm water €403,58/jaar
    -en het feit dat 2 aansluitingen warmte leveren zodra mijn thermostaat aan gaat

Volgens mijn laatste 2 jaarrekeningen (want ik ontvang nog steeds 2 rekeningen gezien Eneco mijn woning nog steeds ziet als 2 woningen) heb ik ruim €3810 alleen aan stadsverwarming uitgegeven (inclusief de hierboven genoemde jaar kosten).

Dit is nog voordat Oekraïne in the picture is gekomen. Zo heb ik nog meer jaarrekeningen, die zelfs hoger uitvallen. En het grappige is, dat dit een 1persoonshuishouden betreft, weliswaar van een groot appartement.

Wellicht dat Eneco begrip heeft voor de frustratie van dit onopgelost probleem wat al sinds 2015 afspeelt.

Hopende op een goede afwikkeling van dit probleem.

Beste mevrouw, heer Madan,

Ik kan me goed voorstellen dat u hier frustraties van heeft en het graag opgelost wil. Echter kunnen en mogen wij niet vooruit lopen op de zaken en moet het eerst door de technische afdeling van Warmte beoordeeld worden.

Zoals mijn collega Silvia al vermelde kan er na een eventuele verwijdering van de aansluiting het opnieuw beoordeeld worden of de eerdere afwijzing terecht is geweest.
    Meer kunnen we op dit moment niet voor u doen.

Ik ga ervan uit dat ik u voldoende heb geïnformeerd over de mogelijkheid tot verwijderen van een warmte aansluiting en wens u een fijne dag toe.

Lenie,
    Eneco Webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?