Klacht Eneco: Afsluiting dementerende bejaarde

Sjouke

Mijn moeder woont nog thuis maar is dementerend. Het bleek dat er enige nota's openstonden die ze niet ineens kon voldoen. Ik heb daarop een betalingsregeling voor haar getroffen, de medewerkster was erg vriendelijk, ik heb haar ook duidelijk uitgelegd hoe haar situatie is met betrekking tot de dementie. Ik heb een bevestigingsmail van haar gekregen waarin de termijnen stonden. Vervolgens zijn 2 van de 3 termijnen voldaan. Vervolgens heb ik een overschrijvingsformulier bij haar bank voor haar ingevuld die ze vergeten is op te sturen. Voor de laatste termijn dus. Daarna geen bericht, mail of brief maar gelijk afgesloten en nu zit ze met een waarborgsom van € 400,00 opgescheept. Ik snap best dat er regels zijn maar persoonlijk denk ik dat men er best een mail/telefoontje aan had kunnen besteden voor je een vrouw van 83 afsluit.

Ik zou graag zien dat men die € 400,00 gewoon laat varen en ze nog een kans krijgt om haar achterstand alsnog in te lopen. Ze heeft AOW dus € 400,00 is voor haar een hoop geld. Het zou bekend moeten zijn dat ze al heel lang klant is en er nog nooit problemen zijn geweest en dan vind ik dat je naar een oplossing moet zoeken en in ieder geval nog even contact opneemt. Als dat toen was gebeurt, de laatste termijn was € 258,00 en dat was makkelijk op te lossen geweest.

Eneco
    Beste heer Schotanus,

Na het lezen van uw bericht ben ik direct in het eerdere verloop van uw klacht gedoken. Erg vervelend om te lezen dat het leveringscontract voor stroom met uw moeder inmiddels is beëindigd.

In de historie van de klantcontacten lees ik dat u op 30 november 2015 een betalingsafspraak met ons heeft kortgesloten. Het gaat hier om een betaalafspraak voor een opgelopen achterstand bestaande uit voorschotbedragen. Deze bieden we bij uitzondering aan omdat de voorschotten in feite al een regeling voor de jaarlijkse kosten voor energie zijn.

Zoals u zelf ook aangeeft zijn de eerste twee betalingen tijdig en volgens afspraak door u, namens uw moeder, overgemaakt. De laatste termijn ontbreekt echter op het afgesproken moment hiervoor, 1 februari 2016.

Kort hierna, op 5 februari 2016, is er telefonisch contact. Ondanks het ontbreken van de laatste termijn van onze betaalafspraak, gaan wij zeker niet direct over tot beëindiging van de overeenkomst. Uw moeder is immers al heel wat jaren trouwe klant van Eneco.

In het gesprek spreken we af dat de ontbrekende betaling alsnog uiterlijk 26 februari 2016 op onze rekening wordt bijgeschreven. Dit is ruim drie weken later dan de oorspronkelijke betaalafspraak zoals kortgesloten eind 2015.

26 februari 2016 passeert en er volgt helaas geen betaling. Ook is er van uw zijde geen aankondiging of iets dergelijks betreft het niet voldoen van de laatste termijn. Omdat de gemaakte betaalafspraak niet wordt nagekomen, gaan wij op 1 maart 2016 uiteindelijk over tot beëindigen van het leveringscontract voor stroom.

De 400 euro waar u in uw klacht aan refereert is geen verplichting. Wel vragen wij dit bedrag mits uw moeder opnieuw stroom van Eneco wil afnemen. We gebruiken dit bedrag als een waarborg mocht zich in de toekomst, na een eventuele nieuwe aanmelding, opnieuw een betaalachterstand voordoen.

Rodney
    Eneco Webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?