Klacht Eneco: boetes en afsluiting na overlijden

Jansen Netwerk Notarissen

Als notaris ben ik belast met de afhandeling van een nalatenschap. In de nalatenschap is een appartement (zonder hypotheek) dat verkocht moet worden. Verder zijn er geen gelden. Zoals gebruikelijk heb ik Eneco hiervan op de hoogte gesteld en meegedeeld dat zij hun vordering kunnen doorsturen en deze betaald zal worden uit de opbrengst van de woning, maar dat dit wel enige tijd kan gaan duren.
Eneco deelde mij mee 3 maanden uitstel te verlenen, niet verlengbaar. Dit liep af op 22 mei jl. Daarna zijn zij begonnen met het sturen van aanmaningen en uiteindelijk heeft Eneco gas en electra afgesloten op 24 september. Na ettelijke telefoontjes onzerzijds, waarin wij hen verzekerd hebben dat de kosten betaald zullen worden, maar dat zij daarop moeten wachten, heeft Eneco nu een geschatte meterstand en incassokosten in rekening gebracht. Het gaat nu om een bedrag van 2,45 euro.

Het zou mooi zijn wanneer Eneco de incassokosten terugdraait en de nota's doorzendt. Zij zouden genoegen moeten nemen met de verklaring van mij als notaris dat de kosten mettertijd voldaan zullen worden, echter zonder extra kosten voor incasso in rekening te brengen, de vordering wordt namelijk niet betwist, alleen later betaald, wanneer er geld beschikbaar is. De incassokosten moeten dus voor rekening van Eneco zelf komen. Als de werkelijke meterstand wordt doorgegeven en de incassokosten worden teruggedraaid, krijgen de erfgenamen waarschijnlijk geld terug van Eneco.

Eneco
    Bedankt voor het kenbaar maken van uw klacht. Graag leg ik uit dat we van mening zijn dat we voldoende medewerking hebben verleend en uitstel hebben verleend op de vordering. Op 11 september 2012 heeft u telefonisch contact met ons gehad. In dit gesprek heeft u aangegeven dat u het bedrag wat er op dat moment openstond, ging voorschieten. Omdat we geen betalingen meer hebben ontvangen, hebben we de incassoprocedure voortgezet. Dit heeft uitsluitend geleid tot beëindiging van de leveringscontracten. We zijn namelijk niet bereid alle vordering uit te stellen, toch energie te leveren, zonder dat we de zekerheid hebben hiervoor wordt betaald. Dit hebben we vanaf mei 2013 duidelijk aan u gemeld. We zien dan ook geen aanleiding ons standpunt te herzien.Groet,
    Mike, medewerker Eneco
    Jansen Netwerk Notarissen
    Dank voor uw reactie. Van de zogenaamde toezegging die wij op 11 september jl. gedaan zouden hebben om het openstaande bedrag voor te schieten is mij niets bekend. Zoals wij duidelijk hebben gemaakt wachten wij op de verkoop van de woning (zonder hypotheek) waarna gelden zullen vrijkomen om de schulden te voldoen. Het is mij als notaris niet toegestaan bedragen voor te schieten voor cliënten. De door u gemaakte incassokosten komen voor uw rekening, gezien mijn toezegging dat betaald zal worden.

Ook een klacht indienen over Eneco?