Klacht Eneco: Buiten mijn schuld krijg ik aanmaningskosten opgelegd

J.P. Boonstra

Een monteur van Tempus was eind november 2017 bij mij en heeft de verwarmingsketel gerepareerd. Zoals altijd verwacht ik dan een nota van hen. Deze wilde maar niet komen via de post en ik dacht dat het bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt schijnt te horen die gratis is.
2 maanden gaan voorbij en in mijn email ontvang ik in januari en februari een nota van Eneco Installatiebedrijven BV van €79,86 onder een ander klantnummer dan het aan mij bekende klantnummer. Phishing-mail, dacht ik!
Ik gooide deze mailtjes weg. Afgelopen zaterdag ontving ik via de post een brief van Eneco Installatiebedrijven BV dat ik een toeslag van €40.00 moet betalen bovenop de nota. Ik heb ze opgebeld en een medewerker zei dat ik de toeslag moet betalen. Ze zei niet dat Eneco Installatiebedrijven BV de opvolger is van Tempus, maar dat neem ik dan maar aan. Ik was het er niet mee eens en heb een klacht ingediend bij Eneco Installatiebedrijven BV via email waarin ik de volgende drie klachten schrijf:
1. Tempus is Eneco Installatiebedrijven BV geworden, ik heb hier geen bericht van gekregen en kon dat dus niet weten.
2. Eneco Installatiebedrijven BV had mij in november 2017 een nota moeten sturen via de post. Die heb ik niet ontvangen.
3. Twee verschillende klantnummers worden gehanteerd bij Eneco. De dame aan de telefoon zei dat dit komt doordat jullie twee verschillende computersystemen hanteren. Ik wist dat echter niet. Misschien kunt u zich dan voorstellen dat ik in dit geval eerder aan phishing denk dan een reële nota.

Vandaag vind ik een antwoord in mijn mail: de medewerker van Technical Support biedt mij namens Eneco een welgemeend excuus aan voor de verwarring maar de toeslag moet ik toch betalen.

Ik verwacht dat Eneco mijn 3 klachten beantwoordt en dat ik de toeslag niet hoef te betalen.

Eneco
    Beste mevrouw Wienen,
    Vervelend om te vernemen dat er onduidelijkheid is ontstaan n.a.v. het bezoek van onze monteur en de verstuurde nota's. Graag reageer ik op de door u gestelde vragen.

1. Hoe het precies komt dat u nog niet op de hoogte was van deze wijziging, kan ik u niet vertellen. Als dat komt door een gebrek aan onze kant, bied ik hier uiteraard onze excuses voor aan.
    2. De nota is eind november verstuurd. Dit doen wij via de e-mail, vanuit een duurzaam perspectief. Hierna zijn ook meerdere herinneringen verstuurd.
    3. Ik kan mij goed voorstellen dat het idee van phishing de revue passeert. Om dan te stellen dat het phishing is, is een keuze die u zelf heeft gemaakt. U had ook contact met ons kunnen opnemen om dit uit te vragen.

Dit betekent dat de bijbehorende incassokosten terecht zijn en wij deze niet kwijt schelden.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Vriendelijke groet,
    Denise, Eneco Webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?