Klacht Eneco: Capaciteitstarief gas verkeerd berekent.

MvdVoorden

Het capaciteitstarief van mijn gas nota is volgens mij verkeerd berekent.
Ik heb door diverse aanpassingen in mijn huis een mooi gasverbruik van 333m3 bereikt over de laatste periode waarover de nota is berekent.
Eneco plaats mij in het tarief >500 en <4000m3. Ik behoor eigenlijk in het tarief te vallen <500m3. Dit scheelt op jaarbasis 60 euro netwerkkosten.
Wat mij het meest irriteerd is het feit dat Eneco een goede groene leverancier is maar als het om belonen van zuinig omgaan met energie aankomt is er toch ander beleid.
Dit alles is onweerlegbaar op mijn nota terug te vinden.

Mij in het juiste tarief plaatsen en een correctiefactuur opmaken.
Wat voor mij +- 60 euro aan restitutie oplevert.

Eneco
    Hartelijk dank voor het kenbaar maken van uw klacht. Goed om te lezen dat u bezig bent met besparen van energie en dat dit nu ook terug te zien is op uw jaarnota. Dat u teleurgesteld bent in de berekening van het capaciteitstarief, kan ik me voorstellen. Vooral omdat u dit jaar minder dan 500 m3 gas heeft afgenomen. Toch brengen we namens de netbeheerder het capaciteitstarief in rekening voor een gasverbruik tussen de 500 m3 en 4000 m3. Graag leg ik uit dat het capaciteitstarief altijd in rekening wordt gebracht op basis van het gemiddelde gasverbruik van de voorgaande jaarnota. Dat betekent dat u volgend jaar een capaciteitstarief voor een verbruik tot 500 m3 in rekening gebracht krijgt op de jaarnota. Dit is een landelijk besluit en is gebruikelijk bij de netbeheerders op de energiemarkt. Eneco brengt deze kosten slechts in rekening voor deze derde partij en heeft dan ook geen invloed op de totstandkoming van deze kosten.Het is dan ook niet zo dat wij als duurzame energieleverancier een lager verbruik niet willen stimuleren. We doen juist ons best om onze klanten te helpen bij het verduurzamen van de woning en het omlaag brengen van het energieverbruik. Als u hier nog vragen over heeft, hoor ik het graag van u.Groet,
    Mike, Eneco
    MvdVoorden
    Indien u mij zwart op wit kunt aangeven waar dit beleid staat bij de ACM ( Autoriteit consument en markt ) zal ik mijn klacht intrekken.
    MvdVoorden
    Eneco en stedin voeren hun eigen beleid. De ACM is de organisatie die alle netbeheerders controleerd en met de ACM worden bindende afspraken gemaakt. In dit geval staat nergens beschreven dat het capaciteitstarief na een wacht periode van 1 jaar pas in rekening gebracht mag worden. Dit hebben Eneco en Stedin voor hun marktwerking zo afgesproken. Dit is uiteraard niet ten voordele van de consument die zich graag beloont ziet worden voor milieuvriendelijk gedrag.

MvdVoorden

Ook een klacht indienen over Eneco?