Opgelost door Eneco: Dubbele gastransportkosten zijn door ENECO in rekening gebracht en het lukt niet om de jaarnota gecorrigeerd te krijgen.

Anoniem

Afgelopen jaar hebben we minder dan 500m3 gas verbruikt; de jaren ervoor lag het verbruik boven de 500m3/jaar. Deze hoeveelheden afgenomen gas zijn gekoppeld aan verschillende transporttarieven voor de onderdelen "Capaciteitstarief "en " Periodieke Aansluitvergoeding".
Op de recente jaarnota zijn beide tarieven in rekening gebracht terwijl alleen het tarief voor minder dan 500m3 in rekening gebracht had moeten worden.

Hierover met ENECO contact opgenomen (per email via klantenservice).

Het eerste antwoord van ENECO was dat zij hiervoor niet verantwoordelijk zijn maar dat de transportbeheerder STEDIN hierover benaderd diende te worden.

Dit gedaan hebbende, antwoordde STEDIN dat zij geen inzicht in het gasverbruik van ENECO-klanten hebben en dat de klacht weer bij ENECO moest worden neergelegd. (Wel gaf STEDIN aan dat bij een verlaagd gasverbruik tot beneden 500m3, de transportkosten met ongeveer 60 euro zouden dalen ten opzichte van de jaren ervoor.)

Dit heb ik vervolgens gedaan en ENECO antwoordde per mail dat ze een en ander verder zouden uitzoeken.

Na twee weken kwam het antwoord van ENECO dat het op de jaarnota het wel leek alsof er dubbele transportkosten in rekening waren gebracht maar dat dit niet het geval was maar dat een en ander niet te zien was op de nota. ("Deze informatie kunt u echter niet zelf op uw jaarnota inzien, waardoor het lijk alsof u dubbel bent afgerekend".)

Na dit volstrekt onbevredigende antwoord heb ik ENECO gevraagd om een correct gespecificeerde jaarnota te sturen wat betreft de onderdelen die tezamen de post "Transport van Gas" op de jaarnota vormen.

Hierop krijg ik geen antwoord van ENECO en mijn probleem is nu welke vervolgstappen ik nu moet gaan zetten.

stuur correct gespecificeerde jaarnota

Eneco
    Geachte heer, mevrouw Maassen, Ik heb uw klacht over de jaarnota in behandeling genomen. Ik begrijp dat u de berekende transporttarieven in twijfel trekt en dat u hierover van ons nog geen duidelijk antwoord heeft ontvangen. Allereerst bied ik u onze excuses aan voor de onterechte verwijzing naar Stedin en de onduidelijke informatie die we u telefonisch hebben gegeven. Ik heb uw klacht nu in behandeling en doe mijn uiterste best u binnen uiterlijk vijf dagen van een duidelijk antwoord te voorzien. Ik hoop u tot zo ver te informeren. Met vriendelijke groet,Kelly, medewerkster Eneco
    Eneco
    Onderstaande e-mail heb ik zojuist aan de heer of mevrouw Maassen verstuurd:Geachte heer, mevrouw Maassen,Graag reageer ik via deze weg op uw klacht op klachtenkompas.nl. Door de specificatie van de transporttarieven op de jaarnota heeft u het idee gekregen dat we te hoge/verkeerde tarieven berekenen omdat u het afgelopen jaar minder dan 500 m³ gas heeft gebruikt. Ik kan me de verwarring bij u goed voorstellen. Ik heb het voor u uitgezocht en informeer u graag als volgt.Capaciteitstarieven en Periodieke aansluitvergoeding
    Wij brengen het capaciteitstarief in rekening namens uw netbeheerder Stedin. Het is belangrijk om te weten dat Stedin bij het berekenen van het capaciteitstarief en de periodieke aansluitvergoeding, kijkt naar het verbruik in de voorgaande periode. Met andere woorden, het capaciteitstarief en de periodieke aansluitvergoeding op deze recente jaarnota, zijn grotendeels gebaseerd op uw verbruik van het vorige jaar. Het capaciteitstarief en de periodieke aansluitvergoeding op de volgende jaarnota, zal grotendeels gebaseerd zijn op uw recente verbruik. De berekening gebeurt dus als het ware achteraf.Twee perioden
    Op de huidige jaarnota nemen we dus in de berekening voor de transporttarieven ook het verbruik mee van vorig jaar (669m³) en daarna brengen we over de resterende periode tot 7 mei 2012 alvast het tarief in rekening voor uw huidige verbruik (255 m³). Daarom ziet u twee verschillende perioden. U betaalt nu dus ook nog een hoger tarief voor het capaciteitstarief en de periodieke aansluiting omdat we hierbij grotendeels uitgaan van uw verbruik van vorig jaar. Deze berekening vind zoals gezegd achteraf plaats. Ik begrijp dat de berekeningen van de transporttarieven voor u wellicht lastig zijn, ik hoop echter dat mijn bovenstaande uitleg voor wat opheldering heeft gezorgd. Als u toch nog vragen heeft hierover, laat u het dan gerust aan mij weten. Ook hoor ik het graag voor 5 juli 2012 van u als het voor u duidelijk is zo.Met vriendelijke groet,Kelly, medewerkster Eneco
    Anoniem
    Deze keer een duidelijke uitleg over de opbouw van de post Transportkosten van gas. Alleen jammer dat het zo veel werk heeft gekost om van ENECO deze toelichting te krijgen

Ook een klacht indienen over Eneco?