Klacht Eneco: Eneco dreigt met afsluiting en incassobureau's zonder vooraf een factuur te sturen

Hanneke Wit

Zojuist vond ik een brief van Eneco in de brievenbus met een slotsommatie voor het gebruik van Toon voor oktober 2018, januari 2019, maart 2019 en mei 2019. Volgens de brief heb ik ondanks diverse incassobrieven niet betaald. Ik heb echter nooit een brief of een factuur van Eneco ontvangen, noch per post, noch per mail. Hoewel ik vorig jaar ben overgestapt naar een andere leverancier, gebruikte ik Toon nog wel. Die gaat echter vandaag nog van de muur.

Die overstap was omdat er vorig jaar zomer er iets vergelijkbaars gebeurde. Toen kreeg ik midden in de vakantieperiode een brief van de gemeente dat Eneco van voornemens was mijn elektriciteit af te laten sluiten vanwege achterstallige betaling. Toen ik ging nazoeken hoe dit zat, bleek het om een betalingsachterstand van slechts vier weken te gaan. Ook toen heb ik hieraan voorafgaand geen enkele brief of mail ontvangen. Bovendien was het zomervakantie, dus als ik weg was geweest, zoals de andere helft van Nederland, had ik bij thuiskomst pas gemerkt dat er iets aan de hand was en dat de elektriciteit was afgesloten.

De handelswijze van Eneco is buitensporig en gaat alle perken te buiten. Eneco behandelt haar klanten ten onrechte als notoire wanbetalers en "vergeet" daarbij compleet dat je volgens de Nederlandse wet een factuur hoort te versturen, plus minimaal één herinnering, voordat je een incassobrief stuurt.

Mensen moeten oppassen als ze een aansluiting bij Eneco hebben, want dit is hoe je hier als klant behandeld wordt.

Beste mevrouw de Wit,

Bedankt voor uw bericht. Vervelend om te lezen dat u deze brief heeft ontvangen en, zoals u aangeeft, niet eerder op de hoogste gesteld bent van deze betalingsachterstand.

Ik zoek graag voor u uit wat hier precies voorafgaand aan gebeurd is. Hiervoor dien ik te beschikken over uw klantgegevens. Kunt u uw klantnummer vermelden middels een privé-opmerking?

Alvast bedankt.

Beste mevrouw de Wit,

Bedankt voor het doorgeven van uw klantnummer.

Ik ben ons archief ingedoken en zie dat wij u begin deze maand nog een aanmaning hebben verstuurd omtrent het openstaande bedrag. Deze brief is vanuit ons op 9 juli verstuurd. Hierna volgde inderdaad de slotsommatie waar u het over heeft in uw eerste bericht.

Op het moment van schrijven is het openstaande bedrag nog niet voldaan. Mocht u hier verdere vragen over hebben dan kunt u hiervoor contact opnemen met onze afdeling Credit Management op 010-8921599 (gebruikelijke belkosten) .

U neemt momenteel nog steeds het Toon abonnement bij ons af. In uw bericht schrijft u dat u Toon aan het demonteren bent. Wenst u ook het Toon abonnement te beëindigen? Zo ja, dan stopt deze per 29 augustus 2019.

Ik lees het graag terug.

Hanneke Wit
    Beste Denise,

De aanmaning heb ik niet ontvangen, en daarvoor is geen enkele factuur verstuurd. Bij mijn weten hoort een aanmaning altijd vooraf te worden gegaan door een factuur en een herinnering.

Het bedrag heb ik gisteren overgeschreven, dus als jullie systeem aangeeft dat het niet voldaan is, dan zit daar een vertraging op.

Ik heb Toon inderdaad direct verwijderd en wil dat abonnement graag beëindigen ja. Als dat kan per 29 augustus dan heel graag, dank je wel.

Groeten,
    Hanneke

Bedankt voor uw reactie.

U betaalt bij ons middels automatisch incasso. Dat betekent dat u geen facturen van ons ontvangt. Het klopt dat er bij een achterstand eerst een eerste (kosteloze) herinnering wordt verstuurd, vervolgens een aanmaning en tot slot een sommatie. De eerste herinnering vind ik helaas niet terug in ons archief, ik durf daarom niet te zeggen of deze verstuurd is. De aanmaning wel. Als u aangeeft deze niet te hebben ontvangen is er wellicht iets misgegaan in het versturen van deze brief. Onze excuses hiervoor.

Het is mogelijk dat een betaling nog niet binnen is bij ons. Dit gezien de verwerkingstijd van de bank en het weekend wat er tussen zit.

We beëindigen het Toon abonnement per 29 augustus 2019.

Ik hoop uw klacht zo naar tevredenheid te hebben opgelost.

Eneco Webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?