Klacht Eneco: Eneco ga normaal om met afspraken en handelt het goed af.

M.J. Rommen

Wij hebben jaar en dag een tarief afspraak voor een jaar.
Ondanks de prijswijzigingen dit jaar bleef dit tarief voor ons zoals in januari bevestigt.
Echter heeft Eneco het terug levertarief eenzijdig aangepast maar wederom de levertarieven bleven gelijk. Tot de mail van 30 september. Nu wordt er ineens aangegeven dat ons contract wijzigt per 30-10-2022.
Een telefoontje naar Eneco (India o.i.d. gezien het rumoer en de talen op de achtergrond) loopt deze lieve dame ook vast. Na in de wacht gestaan te hebben voor navraag, kwam er een aarzelende reactie "het is nu eenmaal zo". Vragen binnen mijn kennissenkring hadden dezelfde reactie met Eneco. Ook op 30-10-2022 een wijziging zonder maar 1 brief of schriftelijke aanpassing. Die hebben ook geen app en zien pas bij de jaar afsluiting wat er echt gebeurd. Ondanks dat deze lieve dame aangaf, u bent een trouwe klant zie ik. Nog nooit over gestapt. Bedankte ik haar en gaf aan niet tevreden te zijn. Waar kan je nog je verhaal kwijt?

Dat zij eens serieus hun mail op orde brengen en alles ook zo uitvoeren zoals overeengekomen.
Dit geeft geen vertrouwen naar de toekomst.
Als je zo als klant wordt behandelt is de vraag waar de tarief wijziging is op gebaseerd.
Niet op de onderlinge afspraken dat is wel duidelijk.

Eneco
    Beste mevrouw, heer,

Hartelijk dank voor u bericht. Vervelend om te lezen dat u het idee heeft dat u als trouwe klant niet persoonlijk op de hoogte wordt gebracht van de energie wijzigingen die momenteel spelen. Ik begrijp goed dat u hier meer duidelijkheid over wilt hebben. Hieronder leest u mijn reactie.

Omdat de energie markt momenteel erg instabiel is heeft Eneco ervoor gekozen om onze variabele contracten niet 1 keer per jaar te wijzigen maar om de 3 maanden. Dat uw tarieven van januari tot oktober niet eerder zijn gewijzigd is oprecht alleen maar in uw voordeel geweest. Omdat ook Eneco de energie crisis voelt hebben wij dit doen besluiten. Op deze manier kunnen wij alle klanten sneller laten mee veren op de prijswijzigingen die in de markt spelen. Uiteraard hopen wij dit hier weer snel een stabiel tarief in voort komt.

Ik zie wel dat wij u per e-mail op de hoogte brengen van alles wat er voor u wijzigt. Op deze manier proberen wij u tijdig op de veranderingen voor te bereiden.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag verder.

Groet, Silvia
    M.J. Rommen
    De reactie is teleurstellend. Alleen maar melding van "de markt is verandert" ja zeker maar afspraak is afspraak en wordt nu eenzijdig geschonden.
    Gek dat 90% van de Nederlanders geen vertrouwen hebben in alle geprivatiseerde ondernemingen en de overheid.
    Geld is gemakkelijk maar niet zaligmakend maar geld niet voor aandeelhouders!
    Eneco
    Beste mevrouw, heer,

Hartelijk dank voor uw reactie.

We hebben in het verleden met succes de inkoop zo kunnen plannen dat het verschil in prijs minimaal was. Daarom durfde we u als klant aan te geven dat we slechts een keer per jaar de tarieven zouden aanpassen. Voorheen werden de tarieven van een variabel contract namelijk standaard twee keer per jaar aangepast (in januari en juli).

Echter door de veranderingen in de wereld en de oorlog in Oekraïne zijn de omstandigheden veranderd en zijn
    de prijzen zijn veel hoger dan we gewend zijn en veranderen ook steeds. Om deze reden koopt Eneco nu voor kortere periodes energie in. In het verleden probeerden we het variabele tarief voor 12 maanden gelijk te houden. Dit doen we nu nog voor slechts 3 maanden. Zo verminderen we het risico dat klanten lang vast zit aan een hogere prijs over een langere periode.

Ik begrijp goed dat het verschil in tarieven groot is dan dat u gewend bent. Laten we hopen dat deze situatie snel keert.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd en wens u een fijne dag verder.

Groet, Silvia
    Eneco webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?