Klacht Eneco: Extreem hoge eindrekening

# 19671
Anoniem

Ik heb gisteren (17 januari) de eindnota van Eneco ontvangen, en daar ben ik behoorlijk van geschrokken, een bedrag van 612,74 door mij te betalen.
Ik had een contract tot 01-01-2017, in het contract staat bij tussentijdse opzegging maximaal 125,00 euro boete, ik was er dus al op ingesteld dat als ik vroegtijdig zou opstappen dat ik een boete zou krijgen van 250,00 voor gas en stroom, maar niks is minder waar tot mijn grote schrik krijg ik toch bedragen te zien, op de nota staat 4 keer 100,00 euro voor contractbreuk voor gas en stroom dat was al dubbel berekend, heb telefonisch contact gehad en de nota word gewijzigd, 2 keer 100,00 euro word er vanaf gehaald, maar dan ben ik er nog niet, er staat ook 2 keer correctie korting nieuw contract 50,84 euro, en dan ook nog 2 keer correctie vergoeding boete oude leverancier 125,01 euro, ik vind het niet kloppen dat ik die bedragen moet betalen, het staat ook niet in mijn contract en ook niet in de voorwaarden.

Ik wens dat het alleen bij de 200,00 boete blijft van gas en stroom, en ik wens dat de gewijzigde nota eerder komt dan over 6 weken.

Eneco
    Bedankt voor het kenbaar maken van uw ongenoegen over de hoge afrekening die u van ons heeft ontvangen. Graag stel ik voorop dat het niet onze intentie is om u met de afrekening in financiële problemen te brengen of om u het idee te geven dat we u financieel benadelen. Ik heb de kwestie rondom de in rekening gebrachte kosten bekeken. Ik informeer u hieronder graag over mijn bevindingen.Op 12 september 2012 bent u overgestapt naar Eneco met een contract voor 5 jaar voor gas en elektriciteit. Omdat u op 8 januari 2013 het contract heeft verbroken, vindt er contractbreuk plaats. Conform de voorwaarden van het contract, brengen we u boetes in rekening. Deze boetes bedragen € 100,01 per product. Voor gas en elektriciteit samen resulteert dit in een bedrag van € 200,02. Abusievelijk brengen we deze boetes dubbel in rekening op de eindnota. Zoals u telefonisch op 17 januari 2013 met onze Klantenservice heeft besproken, laten we de onterechte dubbele boetes vervallen. Hierdoor valt de eindnota uiteindelijk € 200,02 lager uit. Bij aanvang van uw contract hebben we u per product een korting beloofd van € 61,01 per product, dat samen uitkomt op een bedrag van € 120,00. Dit bedrag vragen we volgens de contractvoorwaarden terug, omdat u voortijdig de contracten verbreekt. De korting is namelijk gebaseerd op de gehele looptijd van uw contract. We vinden dat we deze kosten terecht aan u terugvragen. Door uw overstap naar Eneco heeft uw vorige energieleverancier boetes bij u in rekening gebracht. We hebben u beloofd dat we deze boetes aan u vergoeden. Dit zijn bedragen van tweemaal € 125,01. Bij het declareren van deze boetes, heeft u het declaratieformulier ingevuld. Op het declaratieformulier geven we duidelijk aan dat we de boetes aan u terugvragen, wanneer u voortijdig overstapt naar een andere energieleverancier. We zijn van mening dat we op het declaratieformulier duidelijk de consequenties vermelden. Daarom vragen we de eerder vergoedde boetes nu aan u terug.Omdat we ons goed kunnen indenken dat het lastig is om het bedrag in één keer aan ons te betalen, bieden we u graag de mogelijkheid aan de eindnota in termijnen aan ons af te lossen. Ik verneem graag van u of u van ons aanbod gebruik wilt maken. Ik zie uw reactie graag tegemoet.
    Anoniem
    U zegt dat het niet jullie intentie is om mij financieel te benadelen, nou ik voel dat echt anders, ik snap echt wel als je vroegtijdig uit een contract stapt dat daar een boete aan verbonden is, maar die andere kosten gaat er bij mij niet in. Ik zie het zo als je bij Eneco vroegtijdig opstapt dan moet je voor alle kosten opdraaien. Ik zal jullie niet aanbevelen en van het aanbod maak ik geen gebruik. Vraag komt de gewijzigde eindnota pas over 6 weken of kan ik het eerder ontvangen?
    Eneco
    Klopt, dat is zeker niet onze intentie. Daarom geven we vooraf duidelijk aan in de voorwaarden en op het declaratieformulier, wat u kunt verwachten. We vinden het overigens niet reeel, om voor paar maanden waarin we u energie hebben geleverd, de bedragen niet aan u terug te vragen. Daarom handhaven we ons standpunt. Ik heb mijn best gedaan onze motivatie in mijn uitleg toe te lichten. We informeren u binnen de komende 2 weken over de vervallen kosten van € 200,02. Door het laten vervallen van deze kosten voorkomen we dat we de boetes dubbel in rekening brengen.Ik vertrouw erop dat ik u hiermee duidelijk heb geinformeerd. Met vriendelijke groet,
    Mike, medewerker Eneco
    Eneco
    Inmiddels hebben we de kosten van tweemaal € 100,01 laten vervallen. Deze kosten brengen we in mindering op het totaalbedrag van € 612,74. U ontvangt hiervoor geen nieuwe eindnota. Ik vraag u het resterende bedrag van € 412,72 voor 19 maart 2013 aan ons over te maken. Ik vertrouw erop dat ik u hiermee een duidelijk uitleg geef en we zien uw betaling tegemoet. Met vriendelijke groet,
    Mike, medewerker Eneco

Ook een klacht indienen over Eneco?