Klacht Eneco: gasverbruik klopt niet

L.W.P.

mijn gasverbruik over 2014 is 802m3
Eneco berekent door een vermenigvuldigingsfactor: 811m3.
Een verschil van 9m3 gas.
Kan dit zomaar?
Het klachtenformulier bij Eneco heb ik al ingevuld.

Een aangepaste jaarnota 2014 i.v.m. het juiste gasverbruik

Eneco
    Beste meneer of mevrouw Moerkerke,Hartelijk bedankt voor uw bericht. Ik begrijp uw vraag volkomen, echter is deze kleine afwijking wel terecht. Uw gasverbruik wordt namelijk vermenigvuldigd met een factor, deze vindt u ook terug op uw jaarnota. Deze correctiefactor wordt gehanteerd omdat het verbruik van aardgas niet eenvoudig vast te stellen is. De gasmeter meet namelijk niet de hoeveelheid verbruikte energie, maar slechts een omvang, een volume. U betaalt echter niet voor dat volume, maar voor de energie die aardgas levert.Daarom wordt berekend hoeveel energie in een bepaald volume past. Dat heet de calorische waarde. Omdat aardgas een natuurproduct is en afkomstig uit verschillende velden (Slochteren, Groningen, Noordzee) kan die waarde schommelen. Op basis daarvan wordt een correctiefactor berekend waarmee het gemeten volume, de m3, vermenigvuldigd moet worden om de verbruikte hoeveelheid energie te bepalen.De prijs van een m3 gas is gebaseerd op zogeheten Slochteren kwaliteit. In Nederland wordt echter ook gas van uit de Noordzee gewonnen. Gas van uit de Noordzee heeft een hogere verbrandingswaarde (calorische waarde) dan gas vanuit Slochteren. Het vermengen van gas uit de Noordzee met gas uit Slochteren vindt op diverse grote afleverstations in Nederland plaats.Per afleverstation bepaalt Gas Transport Service (GTS), de landelijke netbeheerder, de calorische waarde en informeert hierover de regionale netbebeheerders zodat deze precies weten hoeveel energiewaarde er is geleverd. De regionale netbeheerders, dan wel de leveranciers hanteren deze opgave in hun afrekening naar de consument toe. De berekening van de calorische toeslag vindt plaats op het verbruik en niet op de prijs.Ik begrijp dat het verwarrend kan zijn, maar ik hoop wel van harte dat mijn uitleg duidelijk is voor u. Ik wens u alvast een fijne jaarwisseling.Hartelijke groet,Martijn, Eneco
    L.W.P.
    Zeer zwakke beargumentering.
    Eneco
    Beste heer, mevrouw,Ik vind het spijtijg dat u de beargumentering zwak vindt. Dit is nu eenmaal de procedure, en deze zogenaamde factor wordt gehanteerd om het voor iedereen gelijk te trekken. Eventueel kunt u meer informatie inwinnen bij GTS. Hartelijke groet,Martijn

Ook een klacht indienen over Eneco?