Klacht Eneco: Geen onderhoud i.v.m Asbest (eterniet)

Betrokken

Woensdag 21 Augustus stond Ketelonderhoud gepland door Eneco in mijn woning
Het geplande onderhoud is echter niet doorgegaan i.v.m. aanwezigheid van Asbest in de kachelruimte.
Dit is 40 jaar geleden aangebracht i.v.m. brandveiligheid als onderdeel van de woning.
Ik ben sinds 2010 geabonneerd voor ketelonderhoud bij voorheen Tempus en later overgenomen door Eneco.
Er is sindsdien onderhoud gepleegd in 2010, 2012, 2014, 2016, 2018 zonder vermelding van de zijde van Eneco dat dit tot problemen kan gaan leiden. Bij het geplande onderhoud van 2019 weigerde de monteur echter zijn werk te doen. Er zit asbest in uw kachelkast. Dat betekend dat ik vanaf het laatste onderhoud in 2018 mijns inzien ook niet meer kon rekenen op hulp bij storingen terwijl daar wel kosten voor in rekening zijn gebracht. Waarom is hierover niet eerder door Eneco met mij gecommuniceerd Eneco wist al vanaf 2010 dat mijn kachelkast bekleed was met asbest (eterniet) beplating tegen brandveiligheid..
Wat is voor mij het gevolg: Daar ik het Asbest inmiddels heb verwijderd, ben ik nu niet meer brandveilig en ben genoodzaakt over te gaan op een zgn. gesloten type CV.
Dit terwijl het nog helemaal niet zeker is wat de toekomst gaat brengen i.v.m. de energie transitie.
Extra kosten voor mij geschat op 2000,00 Euro. Dankjewel Eneco. In heb dus niet meer de garantie van hulp bij storingen terwijl is daar wel maandelijks voor betaal. Volgens mij is dit pure oplichting.

Dit is voor mij een onbetrouwbaar bedrijf gebleken.

Eneco
    Beste heer, mevrouw,

Ik waardeer het dat u melding maakt van deze gang van zaken.
    Gezien de situatie snap ik goed dat dit voor onbegrip en frustratie kan zorgen, zeker gezien het feit dat u al zo lang klant bent bij Eneco.

De wet en regelgeving omtrent asbest word jaarlijks aangepast en verscherpt. Arbo technisch mogen onze monteurs niet verder in deze situatie.

Goed om te lezen dat uzelf al actie heeft ondernomen, al is dit alleen al voor u persoonlijke situatie.

Wij blijven u graag van dienst, ook in tijden van storing.
    Hierbij is het van belang dat er een zogenoemde 'schone lucht verklaring' is afgegeven door een gecertificeerd bedrijf.

Het is wellicht ook mogelijk een alternatief product aan te brengen op de kachel. Dit kan geld en moeite schelen. In dit geval raad ik u aan contact op te nemen met de fabrikant van de kachel voor meer informatie en optie.

Vincent
    Eneco Webcare

Betrokken
Ze gaan helemaal niet in op de kern van het probleem. Ze wisten of konden weten dat mijn CV tuimte bekleed was met eterniet. Desalniettemin heeft men mij vooraf niet geinformeerd over de gevolgen en wijst men nieuwe regelgeving aan als excuus voor hun handelswijze. Niet informeren en toch het abonnementsgeld blijven innen. En dan plotseling het weigeren van service waarvoor wel betaald is. Ik verwacht tenminste restitutie van minstens 1 jaar abonnementsgeld omdat vorig jaar omtrent deze tijd nog normaal onderhoud is gepleegd en ik daarna niet meer zeker ben geweest van service bij storingen waarvoor wel is betaald.

Ook een klacht indienen over Eneco?