Klacht Eneco: Onbetrouwbaar

E. van Helden

Eneco geeft absoluut geen antwoord op inhoudelijke vragen.
Al 5 jaar lang handelt Eneco tegen de wet door prijsverhogingen na 10 dagen in plaats van 30.
Hoe vaak is dat gebeurd de afgelopen 5 jaar?
Hoe denkt Eneco dit te gaan compenseren?

Waarom wordt de BTW pas bij de jaarrekening in mindering gebracht en niet op de maandelijkse incasso?

Een kennis met ook stadsverwarming krijgt geld terug omdat ze minder heeft verbruikt.
Volgens Eneco zelf heb ook ik minder verbruikt maar moet wel € 650 extra betalen.
Wie mij dit nog uit kan leggen vind ik knap !!

Een antwoord op mijn vragen !!!
Zeer onduidelijke handelwijze en slecht inzicht in tarieven.

Beste mevrouw, heer van Helden,

Hartelijk dank voor uw bericht. Vervelend om te lezen dat u aangeeft dat wij inhoudelijk geen antwoorden geven op uw vragen terwel ik kan terug zien dat er meerdere keren contact met u is opgenomen. Graag geef ik u nogmaals meer duidelijkheid over uw situatie.

U neemt bij ons stadsverwarming af. Dit tarief wijzigt 1 keer per jaar voor u op 1 januari. In december heeft u hier bericht over ontvangen. De wijziging op de btw nemen we mee op de jaarnota omdat wij niet van te voren weten wat u per maand verbruikt. Het termijnbedrag wijzigt normaal ook niet als de tarieven worden aangepast vandaar dat bij deze aanpassing ook uw termijnbedrag niet wordt aangepast.

De situatie met uw kennis moet een verklaarbare reden hebben. Uw verbruik moet in vergelijking met uw kennis totaal anders zijn op de jaarnota. Er kan namelijk geen andere zijn dat jullie nota zo ver van elkaar afwijkt. U kunt dit samen vergelijken.

Ik zie terug dat er deze week een monteur van ons bij u langs komt om de meterstanden op te nemen. Doordat u slecht ziet en geen familie in de buurt heeft kunt u niet de juiste meterstanden opnemen. Het kan zijn dat uw verbruik op de jaarnota wegens een foutieve doorgegeven stand niet klopt. Mijn collega neemt na het bezoek van de monteur opnieuw contact met u op.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag verder.

E. van Helden
    Waar o waar blijft het antwoord op mijn vragen???

E. van Helden
    Er wordt via de maandelijkse incasso 12 maanden lang er. Bedrag afgeschreven. Daarop kan zonder probleem de verlaagde BTW in mindering gebracht worden.
    De Consumentenbond heeft tegen deze gang van zaken ook al protest aangetekend.
    Eneco is wars van enige souplesse met betrekking tot haar klanten!!

Hartelijk dank voor uw reactie.

Omdat de BTW verlaging tijdelijk is van 1 juli 2022 t/m 31 december 2022 verrekenen wij dit op uw jaarnota. Uw verbruik en de daarbij horende kosten staan daarom ook gesplitst op uw jaarnota. Maandelijks wordt uw termijnbedrag hiervoor niet aangepast tenzij u zelf het termijnbedrag aanpast.

Wij hebben op geen enkele manier een bericht ontvangen van de consumentenbond dat dit niet mag.

Consumentenbond
    https://www.consumentenbond.nl › ...
    Energie vergelijken | Energievergelijker
    Ondanks de oproep van de Consumentenbond verlagen de grootste energieleveranciers het btw-tarief niet automatisch. De Consumentenbond wil ........
    Beste mevrouw, heer,

Hartelijk dank voor uw reactie.

In overleg met de rijksoverheid is besloten de BTW op de jaarnota te verrekenen. Als u een jaarrekening krijgt over een periode die zowel voor als na 1 juli 2022 ligt, staan er inderdaad 2 btw-tarieven op. Wij maken een splitsing tussen uw energieverbruik in de periode tot 1 juli 2022 (btw-tarief van 21%) en erna (btw-tarief van 9%).

Eneco Webcare
    E. van Helden
    Ik vind Eneco uitermate ondoorzichtig. Zelfs mensen die voor Eneco werken begrijpen het niet meer.
    De 1 verbruikt minder stadsverwarming en krijgt geld terug. Eneco zelf stelt vast dat ik minder verbruik heb en mag vervolgens bijna € 650 bij betalen.
    Uitleg is het te zoeken !!
    Beste mevrouw, heer,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Er is intern bij Eneco een klacht voor u lopende geweest om naar uw warmte verbruik te kijken. Ik wil u vragen hierop te reageren als u nog vragen heeft over deze afhandeling. Via dit kanaal kan ik niet inhoudelijk reageren op uw verbruik en een ander zoals u aangeeft.

Stadsverwarming wordt afgerekend op eigen verbruik. Indien u de juiste meterstanden doorgeeft kijken wij naar uw totale jaarverbruik en wat u heeft betaald aan termijnbedragen het hele jaar. Dit verschil dient u bij te betalen of krijgt u terug van ons. Dit is voor iedereen hetzelfde.

E. van Helden
    Als zelfs het eigen personeel van Eneco het niet meer begrijpt lijkt er toch echt iets loos.
    E. van Helden
    Mensen met stadsverwarming hebben geen vrije keuze van leverancier.
    Eneco is volgens statistieken de op 1 na duurste leverancier. Ondanks de giga gestegen prijzen weigert Eneco haar tarieven bij te stellen.

Wat ik eerder schreef is waar. Zelfs het eigen personeel van Eneco begrijpt niet meer hoe het werkt. Laat staan de consument!!
    Beste mevrouw, meneer,

Wat jammer dat u zich niet geholpen voelt. Onze excuses hiervoor. Wij hadden uw dossier in behandeling. Vanwege uw dossier is onze monteur bij u geweest voor de warmte standen.

Ik laat u terugbellen door degene die uw dossier in behandeling had.

Ik hoop dat dit wat rust geeft.

Ik wens u een mooie dag verder.

Groet,

Bedankt voor uw bericht.

Groet,

Regina
    Eneco Webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?