Klacht Eneco: Onjuiste schatting vanwege defecte slimmer meter

A.R. Coenradi-Verhoef

Eneco, energieleverancier, vraagt mij meterstanden door te geven, omdat ze onlangs geplaatste slimme meter van Stedin geen gegevens doorgaf.
Maar helaas, mijn slimme meter schijnt kapot te zijn, dus Stedin gebeld.
Ze kunnen over 5 weken (!) een nieuwe meter plaatsen en het zou dan wel eens kunnen dat mijn verbruik niet meer af te lezen is. Ergo: Eneco heeft nu een schatting gemaakt en raadt es wat: bijbetalen.
Stedin kan hier niet aan doen en verwijst terug naar Eneco. Eneco kan hier niets aan doen en verwijst terug naar Stedin.

Ik wil dat Eneco Stedin belt om nu een monteur langs te sturen en dat Eneco een schatting doorgeeft, gebaseerd op de gegevens van vorig jaar, zo niet een lager verbruik ten opzicht van vorig jaar, omdat ik -wegens omstandigheden- minder stroom ben gaan gebruiken

Beste heer/mevrouw Coenradi-Verhoef,

Bedankt voor het plaatsen van uw bericht, goed dat u dit voorlegt. Graag reageer ik op uw klacht. Om inhoudelijk na te gaan hoe dit ervoor staat en wat wij hierin kunnen betekenen, vraag ik u uw klantnummer toe te voegen aan uw profiel. In verband met de aangescherpte wetgeving omtrent privacy, kan ik met de huidige gegevens uit uw bericht niet bij uw klantkaart. U kunt op deze website een opmerking toevoegen welke alleen voor ons als bedrijf zichtbaar is.

Om alvast vooruit te lopen op uw vraag, wij zijn als energieleverancier niet bij machte Stedin te sommeren u eerder van dienst te zijn dan reeds afgesproken. Stedin is de netbeheerder in uw regio en tevens eigenaar van de energiemeters in hun woning. Ik vertrouw erop dat zij u zo snel als mogelijk van dienst zijn. Als energieleverancier hebben wij geen inzage in hun planning en beschikbaarheid van monteurs.

In afwachting van uw reactie.

Beste heer/mevrouw Coenradi-Verhoef,

Bedankt voor uw reactie. Onder uw klantnummer is inderdaad zichtbaar dat u hier reeds contact over heeft. In navolging van mijn eerste reactie, licht ik u dit graag toe.

U schrijft dat u graag ziet dat Eneco Stedin opdracht geeft een monteur aan te sturen. Zoals toegelicht is Stedin een zelfstandig bedrijf waarbij Eneco als leverancier geen inspraak heeft op de planning van deze netbeheerder. Ik vertrouw er zoals gezegd op dat Stedin u zo snel als dat mogelijk is van dienst zal zijn. Uit de aantekening onder uw klantnummer begrijp ik dat het bezoek gepland staat voor 2 november.

Na het eventuele vervangen van de huidige meter, geeft Stedin ons als leverancier ook een geschat verbruik door mits dat afwijkt van de schatting die op de jaarnota reeds gemaakt is. Wanneer u het niet eens bent met de gemaakte schatting of eventuele schatting die vanuit Stedin nog volgt, kunt u hiervoor een verbruikscorrectie aanvragen. In dat geval zal op basis van het verbruik op de nieuwe meter bekeken worden of de huidige schatting onjuist is.

Ik kan me voorstellen dat u liever niet nog een aantal weken wacht tot het bezoek van Stedin. Dit onder andere met het oog op de huidige jaarnota die gemaakt is en op dit moment open staat. Eventueel kunnen wij u de gemaakte jaarnota bijvoorbeeld aanbieden in een betalingsregeling, zo hoeft u het tegenvallende bedrag niet in één keer te voldoen, in afwachting van de uitkomst van het bezoek van Stedin.

Tot slot geeft u aan dat het stroomverbruik het voorbije jaar lager ligt dan voorheen, dat is mooi! Heeft u dit verbruik ook bijgehouden, aan de hand van foto's van de meterstanden bijvoorbeeld of aan de hand van verbruik zoals weergegeven in Mijn Eneco of een andere omgeving/programma uw verbruik te monitoren? Dat kan eventueel helpen bij het corrigeren van de huidige schatting.

Beste heer/mevrouw Coenradi-Verhoef,

Bedankt voor uw reactie. Ik kan me voorstellen dat u zelf het verbruik verder niet bijhoudt, vertrouwend op de slimme meter. Wel kan dit u helpen meer inzicht in uw verbruik te geven, doordat u vaker dan slechts eenmaal per jaar op de afrekening, ziet over welke periode u welk energieverbruik heeft.

De verbruikscorrectie wordt uitgevoerd zoals afgesproken in de energiemarkt. Na het constateren van een defecte meter, wordt deze door de netbeheerder als zijnde eigenaar vervangen. De netbeheerder is daarbij ook de partij die het te corrigeren verbruik waar nodig bijstelt. Dit is geen werkwijze waarin wij uniek zijn maar geldt als landelijke afspraak.

Op basis van het verbruik op uw nieuwe meter, kunt u voor de geschatte periode van circa 2 1/2 maand op uw recente afrekening een correctie aanvragen. Omdat de huidige jaarnota tot dat moment niet gecorrigeerd kan worden, raad ik u aan de afrekening wel te voldoen. Na het verstrijken van de vervaldatum ontvangt u een herinnering per e-mail.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Eneco Webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?