Klacht Eneco: onterechte incasso en onredelijke voorwaarden bij huurboiler

vos

Er is al lang gedoe met Eneco Installatiebedrijven over het huurcontract van een boiler. Na vertrek van de huurder per 1-10-2016 bleek mij als eigenaar van een huis dat dit contract liep en moest worden overgenomen door een nieuwe huurder. Omdat ik het tot de verantwoordelijkheid van een eigenaar vind horen heb ik uiteindelijk zelf het contract afgekocht. Dat liep allemaal niet erg vlot maar is uiteindelijk in maart 2017 gelukt.
Eneco heeft ondanks de opzegging per 1-10-2016 van de vorige huurder gewoon nog 4 termijnen huur afgeschreven. De laatste termijn (januari 2017) hebben zij via de bank weer terug laten storten. Hiervan kwam (op naam van de vorige huurder op het ‘oude’ adres) toch weer een aanmaning d.d. 22 mei 2017. Ik heb 1 juni gebeld met de klantenservice en zij erkenden dat de huur is afgekocht en dat deze nota niet terecht was, en zouden de incasso hiervan stoppen. Terugbetaling van de andere ten onrechte afgeschreven termijnen konden ze niet beloven, hoewel dat voor mij wel voorwaarde was bij de overname per 1-10-2016.
Sindsdien heb ik niets meer gehoord, tot er nu ineens weer een brief ligt van 22 augustus: een sommatie om het openstaande bedrag te betalen van Eur 11,36 te betalen, verhoogd met 40 Euro boete en dreiging met een deurwaarder als er niet voor 1 september wordt betaald.
Ik zie geen heil in nog een keer bellen met de klantenservice, ik heb het nu wel gehad met Eneco en maak er een klacht van.

1. Incasso stoppen
2. Onterecht betaalde termijnen terugbetalen aan oude huurder
3. In feite moet Eneco gewoon stoppen met dit soort contracten. Waarom is een huurder verantwoordelijk voor een apparaat voor warmwatervoorziening? Je betaalt uiteindelijk veel meer geld dan wanneer je zelf een boiler koopt. Je zit minimaal 12 jaar vast aan een contract (daarna wordt het stilzwijgend verlengd en blijf je gewoon doorbetalen). Je bent als huurder verantwoordelijk voor de overname ervan door een volgende huurder. Er staan veel klachten over op Internet maar niemand doet er iets aan, de ACM niet, de Consumentenbond niet en de politiek niet.

Eneco
    Beste heer, mevrouw Vos,

Bedankt voor uw bericht.

Wat jammer om te lezen dat de opzegging van de boiler niet goed is verlopen. Mijn excuses hiervoor.
    Ik neem voor u contact op met Eneco Installatiebedrijven om er voor te zorgen dat uw klacht wordt opgepakt en afgehandeld. Ik verwacht dat u binnen twee werkdagen van mijn collega's vernomen te hebben.

Sabrina medewerkster Eneco Webcare

vos
Ik heb alleen een eerste reactie gehad toen de klacht is gelezen door het webcare team. Zij zouden de klacht doorgeven en ik zou binnen 2 werkdagen iets horen. We zijn nu een week verder en er is niets gebeurd, maar de klacht is wel al afgesloten. Hoezo dan? Kennelijk helpt dit platform dus ook niet om de zaak op te lossen. Wat dan wel vraag ik me af.

Ook een klacht indienen over Eneco?