Klacht Eneco: Schending privacy gegevens

Energie-is-op

Ik ben op 11 april gebeld door een Enecomedewerker dat ik een cadeau kan ontvangen. Ik wil nooit cadeau, en vertel dit ook. Ik ben zeker 30 jaar klant bij Eneco. Ik twijfel tevens aan de juistheid omdat Eneco anoniem contact met mij opneemt. Ook dit benoem. De Enecomedewerker geeft aan dat ik juist gebeld wordt omdat ik overgestapt ben naar Nuon. Daar is mij niets van bekend want ik heb juist een vast contract. De medewerker verteld tegen mij dat ik dan Eneco heb gebeld of er een medewerker van Nuon. Ik heb nooit en te nimmer contact met Nuon gehad. Ik geef aan dat ik nooit anoniem telefoonnummers opneem. Toevallig vandaag wel omdat een arts kon bellen. Ik ben werkzaam in de hulpverlening en ook geïrriteerd omdat kwetsbare mensen onder druk gezet worden door energieleveranciers. Ik heb zelf gesprekken bijgewoond. Nu ben ik zelf zo bejegend. Ik verbreek de verbinding, ik had een vrije dag en geen zin in een zinloos gesprek. Vervolgens denk ik plots: hier klopt iets niet want op 7 april heb ik via de mail een eindnota ontvangen. Normaal krijg ik in juni de eindafrekening, ik dacht dat zal zeker te maken hebben met de onlangs geplaatste meters. De Enecomedewerker vertelde wel dat ik zelf Nuon moet bellen. Ik nogmaals eerst Eneco gebeld. En mijn contract is beëindigd zonder mijn toestemming en medeweten. Ik ben dus aangetast in mijn privacy en onheus bejegend dat ik wellicht ja heb gezegd tegen Nuon. Hoezo? Ik heb nooit contact met Nuon en geef aan dat ik klant ben bij Eneco en Eneco dit met Nuon moet oplossen. Dat kan niet vanwege u privacy. Grappig. Maar ik heb een 4 jarig contract die wordt onbedoeld voortijdig afgesloten dan heb ik een boete? Nuon zelf maar gebeld. De medewerker kijkt in het systeem en kan geen gegevens vinden van mij. Inmiddels ben ik 2 uur kwijt aan telefoneren met Eneco en Nuon. Nuon vraagt nog meer informatie en dan komt de aap uit de mouw. Beste mevrouw x, ik zie in het systeem een andere naam staan namelijk meneer y. Deze heeft een contract afgesloten. Hoe kan dit.? Op mijn adres zonder toestemming? Een andere naam en klaar. Nu is het makkelijker om frauduleus een contract af te sluiten als te herstellen. Er is een Poolse meneer in mijn wijk komen wonen en ik woon op nummer 2 en hij op 12. Het scheelt een cijfer en een naam. Ik moet nu van alles gaan doen. Eneco bellen om mijn contract te behouden. Antwoord: dat gaat niet makkelijk duurt 3 maanden. Tijdens bellen met Eneco , kan ik gesprek horen , de lijn stond open😔

Mij binnen 3 dagen weer aansluit, mij dan direct een groot cadeau aanbied en 3000 euro schadevergoeding. En een 3 daagse reis naar Gdansk voor 2 personen all in. Dat ligt in Polen. Ik moest daar toevallig naar toe met mijn dochter en zou dat die dag dat Eneco mij belde naar gaan kijken. Maar mijn dag was zo verziekt door dat ik bij het laatste gesprek medewerkers van Eneco over klanten en hun privéleven hoor praten mijn humeur helemaal tot 0 punt is gedaald. En ik 4 x heb gehoord, mevrouw ik wil u wel helpen. Nee; ik wil dat u het probleem oplost. Verder heb ik geen hulp nodig. Ik wijzig mijn contract niet toch?

Energie-is-op
    Extra aanvulling , op de eindnota zag ik overigens Toon staan. Ik heb geen Toon ontvangen. Dit ook benoemd tijdens mijn gesprek met Eneco. Oh mevrouw de fabriek heeft in brand gestaan, wilt u er nog een?
    Wat denkt u Eneco dat ik na maanden deze reactie passend vind? Dan belt u mij niet?
    Verder ben ik boos geirriteerd omdat er tussentijds overleg wordt gevoerd met de Supervisie en ik ondertussen priveverhalen hoor over een weekend en over de klanten waar schijnbaar veel mis aan is. Beste Eneco train u callcenter en geef ze handvatten voor de oplossingen.Wellicht moet u weer terug naar een Klantadvies met kennis van zaken. Die Supervisie is ook kansloos. Hopelijk komt u snel met een cadeau voor alle klanten. Een fijn Klantadvies!
    Eneco
    Beste heer, mevrouw,

Bedankt voor het kenbaar maken van uw klacht. Hieruit begrijp ik dat u onbedoeld bent afgesloten bij Eneco, doordat er een contract is aangemeld bij Nuon op uw adres.

Erg vervelend om te lezen dat u in deze situatie terecht bent gekomen. Zowel u als Eneco en Nuon hebben geen kwaad bloed in zin. Wanneer een consument een contract afsluit bij een energieleverancier en daarbij de verkeerde informatie doorgeeft (zoals een verkeerd huisnummer), wordt het oorspronkelijke contract op dat adres direct beëindigd. Dit omdat er maar één leverancier tegelijkertijd op een adres kan leveren.

Gelukkig zijn er afspraken gemaakt in de energiebranche om in dit soort situaties de aanmelding terug te draaien. Hiervoor dient u contact op te nemen met Nuon, de 'nieuwe' energieleverancier. Nuon kan het nieuwe contract met terugwerkende kracht annuleren en neemt contact op met ons zodat wij uw oorspronkelijk contract opnieuw van start kunnen laten gaan. Het enige wat niet teruggedraaid kan worden is de eindnota, maar hiervoor kunnen wij een regeling met u treffen of deze zo nodig uitstellen.

Als u inmiddels contact heeft gehad met Nuon en Nuon dit proces heeft gestart, is dit uiteraard niet meer nodig. Mocht u een regeling of uitstellen wensen voor de eindnota, dan horen wij dit graag. U kunt hiervoor ook telefonisch contact met ons opnemen op 088 - 8 955 955 (gebruikelijke belkosten).

In deze situatie verleent Eneco geen compensatie.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd.

Denise
    Eneco Webcare

Eneco
    Beste heer, mevrouw,

Bedankt voor uw reactie.

De situatie dat iemand anders een contract afsluit op uw adres kan zich inderdaad voordoen, hoe vervelend dit ook is. Het ontvangen van een welkomstkorting of cadeau staat hier compleet los van. Deze ontvangt een consument in combinatie met een contract.

Zoals in mijn vorige bericht aangegeven dient u contact op te nemen met Nuon voor het terugdraaien van deze aanmelding. Tot die tijd kunnen wij kunnen wij niet voor u aan de slag.

Onze excuses voor de manier waarop u telefonisch te woord bent gestaan. Het is niet de bedoeling om u onnodig lang te laten wachten of u mee te laten luisteren met privé-conversaties. Hierin is duidelijk een fout gemaakt.

Er is inderdaad een brand geweest in de fabriek waar Toon wordt geproduceerd. Hierdoor hebben de installaties een flinke vertraging opgelopen. Zolang Toon niet is geïnstalleerd, betaalt u ook niet voor Toon. Mocht u het woord 'Toon' teruglezen in uw eindnota, dan is deze opgenomen in één van de koppen die de eindnota specificeert. Uit uw berichten lees ik tot nu toe niet dat er ook een daadwerkelijk bedrag in rekening wordt gebracht voor Toon.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd.

Denise
    Eneco Webcare

Energie-is-op
Als ik vandaag het NPO nieuws beluister kan de energiemaatschappij nu en nooit telefonisch een contract afsluiten. Dan is er GEEN overeenkomst! Ook bij programma Kassa gecommuniceerd. Ik wens nog steeds een compensatie. Als Eneco mij verteld dat doen wij niet ? Echt? Meent u dit? " Denise " u maakt misbruik van de klant op allerlei vlakken. En met de woorden : sorry, vervelend, weg met dat bureaucratische gedrag.

Ook een klacht indienen over Eneco?