Klacht Eneco: Tariefs verhoging van ruim 45% voor huur warmte afleverset

javico

Vandaag een brief van Eneco ontvangen met de nieuwe tarieven per 1 januari 2014. Dit nav het in werking treden van de warmtewet. Blij word ik niet van deze brief. Want vastrecht warmte wordt 10 euro duurder per jaar. Verbruik wordt 65 cent per GJ goedkoper. Maar de huur warmte afleverset (wat dat ook moge zijn) wordt verhoogd van 117,41 euro naar 170,61 euro een stijging van ruim 45%. Deze gegevens worden (heel slim hoor Eneco) niet in de brief vermeld maar moet je op de site van Eneco opzoeken. Lijkt wat achterbaks om de tarieven niet in een brief naasdt elkaar te zetten.
Wil graag weten waarom deze exorbitante verhoging die ingevoerd wordt zonder verklaring of onderbouwing waarom??? Heb Eneco om uitleg gevraagd. Kan helaas niet overstappen naar een andere leverancier. Vandaar de warmtewet maar.... deze invulling van Eneco is dit wat de warmtewet voor ogen had? politiek doe hier wat aan. Klanten roep ik op om ook te klagen.

Uitleg waarom deze exorbitante verhoging nodig is en liefst een verlaging naar het tarief van vorig jaar.

Eneco
    Geachte heer, mevrouw Jonas,Hartelijk bedankt voor uw bericht. Er is momenteel inderdaad verwarring over de nieuwe tarieven. Momenteel zijn we druk bezig met het formuleren van een heldere uitleg, omdat wij ook begrijpen dat er onduidelijkheden zijn. Ik kom er graag zo spoedig mogelijk bij u op terug. Alvast bedankt voor uw geduld.Met vriendelijke groet,Martijn, Eneco
    javico
    Op jullie site en in de pers geven jullie aan dat het een storm in een glas water is omdat de huur afleverset voorheen in het vastrecht zat. Consumenten zouden nu juist goedkoper uit zijn. Als ik het vergelijk met 2013 bij een verbruik van 30gj kom ik nog altijd 50 euro duurder uit dan 2013. Graag een veerklaring hiervoor en ook wat krijg ik nu eigenlijk voor die huurprijs van die warmte afleverset. Lijkt mij dat deze na 23 jaar allang is afgeschreven. Kan ik deze overnemen ? Kostprijs?
    Eneco
    Geachte heer, mevrouw,Hartelijk bedankt voor uw bericht. Ik kan mij uw vraag bijzonder goed voorstellen. We geven u dan ook graag een heldere en duidelijke uitleg. U kunt inmiddels een verklaring omtrent de wijzigingen naar aanleiding van de Warmtewet in het algemeen en de verhoging van de huur afleverset vinden via deze link: http://thuis.eneco.nl/groene-energie/warmte/warmtewet/. Ik hoop dat onze uitleg uw vragen en/of de onduidelijkheden wegneemt.Met vriendelijke groet,Martijn, Eneco Webcare
    javico
    Helaas ik kan niet vinden waarom de huur afleverset zo drastisch moet worden verhoogd. Het blijft mistig waarom het in 2013 voor 117,41 euro kon worden verhuurd bij een vastrecht van 268,86 euro. Nu resp 170,61 en 278,54 euro. Verder geeft u geen antwoord op de gestelde vragen in mijn vorige antwoord.
    Eneco
    Geachte heer, mevrouwInmiddels hebben we een nieuwe aanvulling gemaakt op de informatie rondom de nieuwe tarieven en de invoering van de Warmtewet. Hiervoor verwijs ik u graag naar onze website. We geven hier een toelichting op de tarieven van Zuid Holland en Amstelveen en die van de regio Utrecht. Bij de uitleg zit ook een tweetal filmpjes. Ik vraag u deze ook te bekijken. Uitleg Regio Zuid Holland en Amstelveen: http://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/nieuws/warmtewet_reactievanenecoopvragenregiozuidhollandenamtelveen.ashxUitleg Regio Utrecht:
    http://thuis.eneco.nl/~/media/eol/pdf/nieuws/warmtewet_reactievanenecoopvragenregioutrecht.ashxMet vriendelijke groet,Martijn, Eneco
    javico
    Het lijkt een mooi verhaal. Kom eerst maar met de toetsing van de ACM of deze huurprijs van de wamte afleverset redelijk is. En ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vorige vraag waarom in 2013 volgens jullie site de kosten huur en vastrecht resp 268,86 en 117,41 waren en nu resp verhoogd zijn naar 278,54 en 170,61. Verder snap ik niet dat Utrecht 50 euro goedkoper uit is en zuidholland 29 euro meer moet betalen.
    javico
    Teleurstellend en frustrerend hoe Eneco zijn machtspositie uitbuit en de consument de hoofdprijs laat betalen voor stadverwarming.
    De warmtewet had iets anders beoogd n.l. bescherming van de consument. Helaas doet de politiek hier ook niets tegen. We worden met z'n allen belazerd!

Ook een klacht indienen over Eneco?