Klacht Eneco: Te hoge eindafrekening Eneco, hoe bestaat dit??

Kathrinvan markus

Voor het eerst zijn wij overgestapt naar een andere energieleverancier, we zaten altijd bij Eneco.De klacht die ik heb, staat al eerder genoemd, maar wordt wel opvallend....

In 2013 moesten wij € 221 bijbetalen door die lange en zeer strenge winter, dat kan, deze jaar nota was van begin oktober 2013. Dus 1 jaar.

Nu zijn we overgestapt en ik kreeg een eindafrekening van begin oktober tot 17 december 2013 en....... moeten € 130 bijbetalen??????
En nog wel voor laagtarief (lees: nacht - en weekendtarief!!)
Hoe is dit mogelijk met deze laatste "warme" maanden??
Onze situatie is NIET veranderd, de opgegeven meterstanden klopten wel.

Ik denk dat Eneco, aangezien wij een variabel contract hebben, en Eneco geen boete kan geven, onze even lekker laten betalen omdat we naar een ander gaan!!

Ik heb nog niets ondernomen, als ik bel het klantenpanel krijg die een betalingsregeling aanbiedt.
WAAR zijn dan de mensen bij Eneco die dat echt uitzoeken hoe dat echt zit?
K. van Markus

Ik wil dat Eneco mij uitlegt hoe ik in een jaar met een hele lange en strenge winter €221 bijbetaal, en nu ik bij ze wegga voor 2,5 maand €130 moet betalen voor laagtarief (nacht- en weekendtarief)

Eneco
    Geachte mevrouw Van Markus,Ik heb uw klacht over de eindnota gelezen. Deze valt hoger uit dan u gewend bent. Ik kan mij voorstellen dat het niet prettig is om een bijbetaling te ontvangen en dat u hier vragen over heeft. We vinden het jammer dat u veronderstelt dat Eneco vertekkende klanten bewust een hogere nota toestuurt. Dit is niet aan de orde. Alle tarieven en het verbruik staat voor u gespecificeerd op de eindnota en kunt u dus zelf controleren/narekenen. Wij baseren nota's op basis van de meterstanden. Zoals u op de eindnota kunt zien, baseren we deze eindnota op de standen die u zelf aan ons heeft doorgegeven per 17 december 2013. Misschien heeft u bij eerdere klachten over de eindnota's waar u naar refereert, ook terug gelezen dat er een reden is waarom overstappen in of vlak na een winterperiode vaak een bijbetaling oplevert. Ik zal dat hier ook aan u uitleggen.Tijdens de winterperiode verbruikt u voor gas circa 70% van het totale jaarverbruik. Normaal gesproken betaalt u een jaar lang hetzelfde termijnbedrag. In de zomerperiode is het termijnbedrag hoger dan de kosten van uw daadwerkelijke verbruik, en in de winterperiode is het termijnbedrag lager dan de kosten van uw daadwerkelijke verbruik. Dit houdt elkaar in evenwicht. In deze situatie ontvangt u de eindnota over de winterperiode. Hierdoor valt deze hoger uit dan u gewend bent.U kunt tot 25 januari 2014 contact met ons opnemen als u het bij te betalen bedrag van 130,60 euro graag in termijnen betaalt in plaats van in één keer. Ik hoop u hiermee een duidelijke toelichting op de eindnota te hebben gegeven.Met vriendelijke groet, Kelly, medewerkster Eneco
    Kathrinvan markus
    Ik zag diezelfde uitleg al in eerdere berichten, echter.... het is vreemd dat de bijbetaling voor het nacht-en weekendtarief is. Had het het normale tarief geweest dan had het logischer geleken. Normaal is het normale tarief altijd hoger dan het laagtarief. Hoe kunnen wij zonder verandering in de leefsituatie moeten bijbetalen voor het laagtarief?? U geeft uitlegt over gas, maar daar gaat het hier niet over. Daarnaast waren de maanden extreem zacht.
    Eneco
    Geachte mevrouw Van Markus, Bedankt voor uw reactie en excuses voor de latere reactie van onze kant. Wat ik wil benadrukken is dat het verbruik de basis vormt van de eindnota en de daarbij behorende kosten. We brengen niets extra's in rekening omdat u bent overgestapt. Op de voorliggende jaarnota brengen we tussen 25 augustus 2012 en 14 september 2013 een verbruik in rekening van 1500 m³ en 3319 kWh in rekening. Op de eindnota brengen we tussen 14 september 2013 en 17 december 2013 een verbruik van 459 m³ en 1126 kWh in rekening. Dat is dus gemiddeld 32,5% van het jaarverbruik, in een periode van slechts 3 maanden. Dit resulteert in de bijbetaling van 130,60 euro. Op de voorgaande jaarnota brengen we circa 47% van het elektriciteitsverbruik in rekening op het laagtarief. Op de eindnota is dat 61%. Wat de reden is dat jullie in de laatste periode meer verbruik hebben afgenomen tijdens de daluren dan voorheen, is ons niet bekend. Mogelijk hebben jullie in de genoemde periode meer verbruik in het weekend of de avonduren afgenomen dan over een heel jaar genomen. Het is voor Eneco niet mogelijk om daar inzicht in te geven. Wij brengen het verbruik in rekening op basis van de ontvangen meterstanden.Ik ga ervan uit u hiermee duidelijk en volledig te hebben geïnformeerd over de eindnota.Met vriendelijke groet, Kelly, medewerkster Eneco