Klacht Eneco: te hoge kosten bij late betaling.

# 319920
dada

eneco rekent bij een late betaling of niet gelukte incasso maar liefst 40 euro kosten per keer onafhankelijk van het te betalen bedrag. Dus als je bv 50 euro te laat betaalt wordt je 40 euro kosten in rekening gebracht. Bovendien gaat het nb om voorschotten die je betaalt, de jaarafrekening komt veel later. Ik vind dit echt niet kunnen en absurd hoog.

Alle aanmaningskosten crediteren en dit voortaan niet in rekening brengen.

Eneco
    Beste heer/mevrouw Changoe,

Bedankt voor het delen van uw klacht. Ik kan me voorstellen dat u liever geen incassokosten vanwege te late betalingen voldoet. Graag reageer ik op uw bericht.

Onder uw klantnummer zie ik terug dat u hier reeds telefonisch contact over heeft gehad. Hierin is u aangegeven dat er momenteel een tegoed voor u klaar staat naar aanleiding van een dubbel betaald voorschot, zowel per automatische incasso op 23 augustus als handmatige overschrijving per 27 augustus. Op dit tegoed zijn de incasso kosten van 40 euro in mindering gebracht.

Gezien deze kosten op uw huidige overeenkomst voor het eerst in rekening zijn gebracht én al uw nota's inmiddels betaald zijn, boek ik de kosten uit coulance graag tegen. Dit betekent overigens niet dat deze kosten onterecht in rekening zijn gebracht.

Met het akkoord gaan met de leveringsovereenkomst voor energie, accepteert u ook de voorwaarden die hierbij horen. Zo heeft u na het sluiten van de overeenkomst een betaalverplichting, voor het tijdig voldoen van de nota's. Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat uw betaling niet voor de vervaldatum van een nota lukt. Dit is dan ook geen probleem, u krijgt hierop een kosteloze eerste herinnering met nog eens veertien dagen om uw maandelijkse voorschot (of bijvoorbeeld jaarnota) te voldoen.

We brengen dus absoluut niet bij elke 'late' betaling kosten in rekening, dit doen wij pas bij het versturen van een tweede herinnering over een onbetaalde rekening. Gerekend vanaf de vervaldatum van de oorspronkelijke nota, is dit gemiddeld pas drie weken na het verstrijken hiervan. De hoogte van deze kosten zijn vooraf bepaald en staan niet in verhouding met de hoogte van uw termijnbedrag.

Vanzelfsprekend brengen wij deze kosten liever niet bij u in rekening. Omdat het voor ons echter ook kosten met zich meebrengt wanneer nota's langer dan de oorspronkelijke vervaldatum blijven openstaan, zijn wij helaas genoodzaakt deze maatregel toe te passen waar nodig.

Ik kan u niet beloven dat wij voortaan geen incasso kosten in rekening zullen brengen. Wanneer u de nota's echter tijdig voldoet, maar in ieder geval binnen de termijn van de eerste, kosteloze herinnering, kan ik u wel verzekeren dat u voortaan geen incasso kosten ontvangt.

Rodney
    Eneco Webcare

Ook een klacht indienen over Eneco?