Klacht Eneco: Vordering naar incasso zonder schriftelijke melding!

# 195284
tbeiragdary

Wij zijn al enige tijd geen klant meer van Eneco. Nadat wij zijn overgestapt heeft Eneco op 5 april 2016 een bedrag van circa 1749,- op mijn rekening gestort. Daarna is op 26 augustus 2016 een bedrag van circa 1453,- van mijn rekening geincasseert. Dit bedrag is toen gestorneerd om de maandelijkse huur etc te kunnen betalen.

Vervolgens heeft Eneco zonder enige schriftelijke melding de openstaande vordering overgedragen aan Syncasso. Als wij bellen zeggen zij dat er zelfs 3 brieven zijn verstuurd over de openstaande vordering wat dus totaal niet klopt. Omdat het dossier is overgedragen aan Syncasso kunnen ze ons nergens meer mee helpen.

Ondertussen zijn er wel incassokosten en rente bijgekomen van totaal 235,- euro. Eneco mag je dus alles wijsmaken en als (ex)klant heb je geen rechten.

Openstaande vordering afhandelen met Eneco en niet met de incassobureau!

Eneco
    Beste heer/mevrouw Beiragday,

Bedankt voor uw bericht. Wat ontzettend vervelend dat de vordering inmiddels is overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Erg zonde om te vernemen dat het dossier uit handen is gegeven zonder dat u hierover een herinnering of aankondiging heeft ontvangen. Graag reageer ik op uw klacht.

Uit uw bericht blijkt voor mij dat u wel al langer op de hoogte bent van de niet betaalde nota. U haalt immers de mislukte incasso van 26 augustus 2016 aan. Het bedrag van afgerond 1453 euro is ontstaan nadat er een correctie op uw jaarnota van april 2016 is gemaakt. Deze correctienota is u op 8 augustus 2016 toegestuurd, met daarbij toelichting over de correctienota. Ook wordt hierin aangegeven dat u ons vanwege deze correctie een bedrag verschuldigd bent.

Verder zie ik dat wij u op 31 augustus, 19 september en 7 oktober 2016 herinneringen hebben verstuurd met betrekking tot een openstaand saldo. In deze herinneringen wordt overigens gesproken van een kleiner openstaand saldo omdat wij er op dat moment van uitgaan dat de incassopogingen van 1452 euro succesvol zijn geweest. Later blijkt dat deze incasso’s telkens gestorneerd zijn.

Ik kan vanuit mijn positie niet controleren of de herinneringen u hebben bereikt. Wel kan ik zien dat wij deze verstuurd hebben. Zowel per e-mail als per post. De vraag rijst bij mij dan ook waarom u bijvoorbeeld na de mislukte incassopoging van 26 augustus 2016 niet zelf contact met ons heeft gezocht, het gaat immers om een flink bedrag wat we van uw rekening hebben proberen te incasseren.

Helaas kan ik u inmiddels geen betalingsregeling over dit openstaande bedrag aanbieden. Ik raad u aan om de mogelijkheden hiervoor te bespreken met de gerechtsdeurwaarder.

Rodney
    Eneco Webcare
    Beste Rodney,

U zegt zelf dat er brieven zijn gestuurd die over geheel andere bedragen gaan. Het is te onduidelijk dat er daadwerkelijk zo een groot bedrag openstond. Door de bijschrijving en afschrijving zagen wij het als fout van Eneco en hebben daarom geen contact opgenomen, afwachtend op jullie reactie! Volgens mij hoef ik u niet te vertellen hoe onduidelijk jullie werken. Als er iets opstaat stuur je een aanmaning met duidelijk het bedrag. Graag een redelijke oplossing! Gr, T. Beiragdary
    Eneco
    Beste heer/mevrouw Beiragday,

Bedankt voor uw reactie. In mijn eerste antwoord geef ik inderdaad aan dat wij in de brieven herinneren aan een ander bedrag dan inmiddels overgedragen. Ik geef u daarvoor ook een heel duidelijke oorzaak. Namelijk dat er ten tijde van het versturen van deze herinneringen, incasso's zijn uitgevoerd voor het grote bedrag wat nu uit handen is gegeven. Op dat moment weten wij dus nog niet dat die incasso's later gestorneerd worden.

Los van de verstuurde herinneringen en de mislukte incasso van 26 augustus, versturen wij u op 8 augustus 2016 de oorspronkelijke correctienota toe. Hierin wordt u, zonder dat er dus nog sprake is van een incassotraject, medegedeeld dat er een correctie op uw jaarnota is uitgevoerd en wat voor financiële gevolgen dit heeft. Ik kan dan ook niet anders dan u nogmaals adviseren de vordering verder met de betrokken gerechtsdeurwaarder te bespreken.

Rodney
    Eneco Webcare
    tbeiragdary
    Geen oplossing aangeboden. Geen duidelijkheid. Brieven die zogezegd verstuurd zijn gingen over andere bedragen! In plaats van duidelijke brieven sturen met aanmaning of hetgeen wat er is gestorneerd benadrukken, dragen zij het gewoon over naar de incassobureau. Totaal geen duidelijke communicatie met leverancier Eneco. Ik zal daarom ook overgaan op juridische stappen. Het is maar goed dat wij zijn overgestapt. Weg van deze boeven!

tbeiragdary

Ook een klacht indienen over Eneco?