Klacht Energiedirect.nl: contract bij vorige leverancier te vroeg opgezegd, mij niet geïnformeerd

AAteN

Via de website (vergelijken) van de Consumentenbond heb ik een jaarcontract bij Energiedirect voor gas en elektra aangevraagd, zij zouden mijn eerdere contract bij een andere leverancier opzeggen. Energiedirect heeft verzuimd mij expliciet in kennis te stellen dat mijn jaarcontract bij de vorige leverancier vroegtijdig zou worden opgezegd. Hierdoor heb ik een boete gekregen van 100 euro. Iedereen kan bedenken dat de bedoeling van mij als consument was om ze op elkaar aan te laten sluiten.
Ik lees op de website van Energiedirect zelf, de volgende gedragscode, waar zij zich absoluut niet aan gehouden hebben: https://www.energiedirect.nl/assets/media%20library/Files/Voorwaarden/Gedragscode_Cons_en_Leverancier_2009.pdf

Daarin staat, onder 6.2:
In geval de nieuwe leverancier constateert dat de opzegging van de bestaande overeenkomst mogelijk (financiële) gevolgen kan hebben, zoals een opzegvergoeding, informeert hij de consument hierover.

Ik wil compensatie: 100 euro boetevergoeding plus 50 euro voor de vele tijd die ik hier in gestoken heb (5 keer contact met klantenservice Energiedirect, waar ze alleen wisten te vertellen dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is, terwijl de eigen gedragscode het anders voorschrijft).

Energiedirect.nl
    Beste klant,

Vervelend dat u in deze situatie bent gekomen. Via de vergelijkings website waar de aanmelding is gedaan. Word bij het invoeren van de postcode en huisnummer aangegeven dat we de einddatum niet kunnen aanhouden. Dit komt omdat de einddatum van het contract niet binnen de 75 dagen ligt na de aanmelding.Ik kan hier helaas niets in betekenen.

Mijn excuses voor het ongemak.

Rick

AAteN
    Precies om die reden had Energiedirect (ook volgens de eigen gedragscode) contact met mij op moeten nemen om te vragen of het echt de bedoeling was om mijn eerdere contract VOORTIJDIG op te zeggen en daarmee een BOETE op te lopen. U bevestigt dus dat Energiedirect niet conform de gedragscode gehandeld heeft. Het lijkt me dat daar consequenties aan verbonden moeten worden. Ik zal daarom ook een klacht indienen bij de Energiekamer / Autoriteit Consument & Markt (ACM).
    Energiedirect.nl
    Beste klant,

Zowel op de website van de prijsvergelijker als in je contract wordt vermeld dat wanneer het moment van je aanmelding meer dan 75 dagen voor de einddatum van je huidige contract is, we je zo snel mogelijk aanmelden na je bedenktijd. In je contract wordt dit als volgt vermeld:

"De ingangsdatum van je overeenkomst bij energiedirect.nl is afhankelijk van de resterende looptijd van je overeenkomst bij je huidige leverancier. Heeft je huidige overeenkomst na je aanmelding bij energiedirect.nl een resterende looptijd korter dan 75 dagen, dan start de levering via energiedirect.nl aansluitend aan je huidige overeenkomst. Bij een resterende looptijd langer dan 75 dagen, dan start de levering via energiedirect.nl zo snel als mogelijk. Indien je niet akkoord gaat met de ingangsdatum van je overeenkomst bij energiedirect.nl, dan heb je het recht deze overeenkomst te annuleren binnen de wettelijke bedenktijd, zoals vermeld in de
    bijbehorende bevestigingsemail."

Je bent hier dus over geïnformeerd. Ik kan hierin helaas niets voor je betekenen.

Ron
    In de gedragscode staat onder 6.2:

Dit heeft Energiedirect NIET gedaan. Een standaardzinnetje over 75 dagen in het contract verandert daar niks aan.
    We zullen zien wat de Geschillencommissie er van zegt.
    AAteN
    Energiedirect gaat niet in op mijn belangrijkste argument. Weer een klacht die ze niet goed afhandelen (zoals de meerderheid van de klachten niet goed afgehandeld wordt door Energiedirect, zie Klachtencompas)

AAteN

Ook een klacht indienen over Energiedirect.nl?