Klacht Energiedirect.nl: Energiebedrijven zoals energiedirect pakken er elke afrekening een dag erbij, dat moet stoppen!

RenS#99

Allereerst dat een klacht indienen vrijwel onmogelijk is bij hen.
Zij mailen wel naar klanten, maar per mail kun je hen niet bereiken.
Ook reageren op hun mail kan niet.
Ze staan erop dat jij per mail bereikbaar bent, maar zelf zijn ze dat niet.
Hun chatbot is totaal onbruikbaar en telefonisch kost het je veel tijd.

Dan de klacht.
Ik had een jaarcontract, dat gelijk loopt met het kalenderjaar.
Dus tot en met 31 december 2021 en ik geef dan de meterstanden op 1-1-2022 door van 1-1-2022
Maar de jaarafrekening loopt tot 2 januari 2022, terwijl ik geen jaarpluseendagcontract had en zij helemaal de standen niet weten van 2 januari 2022.
Bijna alle energiebedrijven pakken er elke afrekening zo een dag bij en ik heb dat bijna elk jaar. Nu met een jaarcontract dat gelijk loopt met het kalenderjaar dacht ik dat ik ervan af was, maar energiedirect probeert het toch!
Dat moet ophouden!
Een jaarpluseendagafrekening is verschrikkelijk ingewikkeld, want voor die ene dag gelden andere stroomprijzen, gasprijzen, een andere ODE en een andere energiebelasting, andere netwerkkosten en andere leveringskosten.
Bij vele duizenden klanten een dag erbij pakken is natuurlijk lucratief voor de energiebedrijven, maar dat moet stoppen.
Na een jaarcontract komt een jaarafrekening en geen jaarpluseendagafrekening.
Beste mensen... let er ook bij uw maatschappij op dat ze er geen dag bij pakken!
Energiebedrijven hebben duizenden dagen extra elk jaar en de consument krijgt een ingewikkelde afrekening.

Energiedirect moet een gewone jaarafrekening sturen en geen jaarpluseendagafrekening.
Een dag erbij pakken probeerden alle energiemaatschappijen de laatste jaren en daarom had ik nu een jaarcontract dat gelijk loopt met het kalenderjaar.
Ik had notabene een jaarcontract dat gelijk loopt met het kalenderjaar en nog probeert energiedirect er een dag bij te pakken.
EnergieDirect moet op haar website een mailadres publiceren zodat mensen ook per mail energiedirect kunnen benaderen.
Ze eisen ook van hun klanten dat ze per mail bereikbaar zijn.

RenS#99
    EnergieDirect stuurde vanmorgen een mail met het bericht dat mijn contract van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022 betekend... van 1 januari 2021 t/m 1 januari 2022
    Energiebedrijven maken van een contract van bijvoorbeeld 1 juni tot 1 juni een contract van 1 juni t/m 1 juni en doen alsof dat wat anders is dan een contract van 1 juni tot 2 juni
    Als 2 juni dan niet in het contract staat is het geen contract t/m 1 juni
    Energiebedrijven hebben blijkbaar met elkaar afgesproken dat ze elk contract een dag erbij pakken.
    Nu doet EnergieDirect alsof ons contract van 1 januari 2021 tot 1 januari 2022 een contract is t/m 1 januari en dus tot 2 januari, maar er staat nergens 2 januari.
    Bovendien is het zo dat als het contract tot 2 januari zou zijn, dezelfde tarieven zouden gelden tot 2 januari 2022.
    Maar EnergieDirect maakt van mijn meterstanden van 1-1-2022 de standen van 2-1-2022 en stuurt mij een extra afrekening van 1 januari 2022 tot 2 januari 2022 met veel hogere tarieven.
    Ze schatten dan mijn verbruik op 1 januari 2022 heel hoog in en met die hoge tarieven is die rekening erg hoog voor die ene dag.
    Waarom zou ik op 1 januari 2022 extreem veel gas gebruiken?
    Maar als 1 januari 2022 in het contract zou vallen, dan zouden die dag dezelfde tarieven gelden als de andere dagen in dat contract.
    Denkt EnergieDirect echt dat consumenten zo dom zijn?
    Natuurlijk heb ik de automatische incasso stop gezet en betaal ik pas als ik een juiste rekening krijg.
    Energiedirect.nl
    Beste RenS#99,

Vervelend om te horen dat je ons moeilijk kunt bereiken. Sinds 1 december 2021 zijn wij 100% digitaal geworden, dus zijn wij enkel via social media, chat of mail te bereiken. We doen ons best om dan ook iedereen te woord te staan en te helpen natuurlijk.

Ik begrijp dat je via de mail al contact hebt gehad over de jaarafrekening en dat daarbij is aangegeven dat je contract en de jaarafrekening twee verschillende dingen zijn. Het komt haast nooit voor dat de afrekening precies 12 maanden/365 dagen bevat. Dit komt echt door de opmaak van de afrekening en de meterstanden uiteraard.

Ook ik heb de jaarafrekening bekeken en ik zie dat deze gewoon netjes loopt van 1 januari 2021 tot en met 1 januari 2022, dus in jou geval loopt het wel precies over 12 maanden. Ik kan nergens terug vinden dat de jaarafrekening tot en met 2 januari loopt zoals jij hebt aangegeven.

Helaas weet ik niet waar de verwarring dan vandaan komt.. Maar ik hoop toch dat het zo meer helderheid heeft gegeven.

Groetjes,
    Nabila
    Webcare energiedirect.nl

Ook een klacht indienen over Energiedirect.nl?