Klacht Energiedirect.nl: naheffing met onmogelijk hoog bedrag

Crispijn

Ik woon samen met mijn vrouw en vierjarig dochtertje in een huis van 38 vierkante meter. In 2008 ben ik overgestapt van Nuon naar energiedirect door een opdringerige deurverkoper die me zei dat dit bedrijf veel goedkoper zou zijn. bij Nuon waren toen de meterstanden bekend. Op mijn vraag of ik die dan weer door moest geven zei de deurverkoper dat dit in orde gemaakt zou worden. In acht jaar tijd dat ik klant ben heb ik rond de €100 per maand betaald, soms €95 en dan weer een tijd €127 wat overeenkomt met ongeveer1.000 m3 gas verbruik per jaar wat normaal is voor een klein huis met twee werkende ouders die weinig thuis zijn. Nu verving in dec. 2015 Liander de gasbuizen en krijgt ED de werkelijke meterstand door die ze al die jaren geschat hebben en berekenen een correctie nota van €3.201,- voor 2014-2015. Ondanks de afdoende betalingen 8 jaar lang heb ik ineens 5.256 m3 extra gas verbruikt. Dit verbruik is gewoonweg niet mogelijk maar via de klantenservice kom ik er niet uit.

Een herberekening over de naheffing en het toegeven van de foutieve correctienota met dreigende incassoprocedures en gasafsluiting als gevolg

Energiedirect.nl
    Beste klant,

Bij het ontvangen van de juiste meterstanden, was gebleken dat er (jarenlang) te weinig energie is verrekend. Dit hebben we op één nota gecorrigeerd als zijnde 2014-2015. Dit wil niet zeggen dat er alleen afgelopen jaar extreem veel meer is verbruik, dit is het restant van de afgelopen jaren.

Ieder jaar vragen we meterstanden op voor een jaarnota. Zonder de juiste standen zijn we genoodzaakt om deze te berekenen/schatten op basis van een verwacht verbruik.
    Met de recent ontvangen meterstanden bleek dat deze inschatting verkeerd is geweest en hebben we in december een correcte nota kunnen opmaken.

Omdat we tot nu toe nog geen betaling hebben mogen ontvangen, is besloten om de levering te beëindigen. Voor meer informatie verwijs ik je naar het bericht dat we op 23-4-2016 verstuurd hebben.

Ron

Beste Ron,
    Ik snap dat de rekening gaat over meerdere jaren maar ik heb eerder aan een van uw collega's met een foto aangetoond dat de meterstanden bij Nuon bekend waren. Op 13-02-2006 was de stand 8.052 m3. De meter staat nu op 15.832 m3. In 10 jaar tijd heb ik dus een verbruik van 7.780 m3 gehad. In september 2008 stapte ik over op ED die ik in 8 jaar tijd +/- €9.600,- betaalde. Voor dat bedrag kun je globaal 2 keer zoveel m3 gebruiken als wat ik heb gebruikt heb en wat ED mij nu berekent.
    Crispijn
    Ondanks in acht genomen natuurlijk de variabele gasprijzen en dat een deel van dat bedrag voor elektriciteit is. Ik hoop dat U inziet dat het geen reëel getal is onderbouwd door de voorgelegde meterstanden en de correctienota herziet.

met vriendelijke groet, Crispijn Geus.
    Energiedirect.nl
    Beste meneer Geus,

Van mijn collega heb ik begrepen dat er inmiddels al contact is geweest en er een terugbelafspraak is gemaakt voor morgen.

Renske

Ook een klacht indienen over Energiedirect.nl?