Klacht Energietelecom.nl: Ontransparant aanbieden van een nieuw energiecontract

hikoki

Ik werd zojuist gebeld door een man die aangaf werkzaam te zijn voor Energietelecom; naar eigen zeggen een bedrijf dat consumenten op onafhankelijke wijze helpt aan het laagste energietarief. Een medewerker is 2,5 jaar geleden bij mij aan de deur geweest waarna ik, in een moment van verstandsverbijstering, een nieuw energiecontract aan heb laten smeren. Los van het feit dat ik de manier van verkopen niet ethisch vind, is alles goed verlopen en ben ik inderdaad goedkoper uit. Hierover dan ook geen klachten.

Het gesprek van zojuist ging echter veel te ver. Na een ingewikkeld verhaal over verlaagde kosten voor mijn gas en elektriciteit vroeg meneer of ik mijn e-mail wilde openen, mijn gegevens wilde checken en of ik op het knopje 'accepteer' wilde klikken. De mail bleek ineens afkomstig van een organisatie genaamd De Nationale Energie Vergelijker.

Op een slinkse manier probeert de telefonist je met een ingewikkeld praatje, binnen vijf minuten, te helpen aan een nieuw energiecontract van 3 jaar. Kritische vragen van mijn zijde werden beantwoord met een diepe zucht en een gehaaste opmerking dat het allemaal wel goed zit. Meerdere keren heb ik gevraagd of meneer mij belde voor het afsluiten van een nieuw energiecontract waarop hij antwoordde dat hij enkel advies gaf over de laagste energieprijzen.

Met mooie woorden als 'je hoeft geen boete te betalen voor contractbreuk', 'het is maandelijks opzegbaar dus je zit nergens aan vast', 'klik je e-mail maar open en klik op de knop accepteren' en 'je hebt toch nog 14 dagen bedenktijd dus accepteer maar gewoon'. In de mail was duidelijk dat het dus wel om een nieuw energiecontract zou gaan. Op het moment dat ik mijn onvrede liet merken over de manier waarop de Nationale Energie Vergelijker mensen aan contracten helpt, hing de "financieel adviseur" (zoals ze zich noemen op de website) zonder enig pardon op. Ronduit crimineel hoe hier mensen in een hoek gedreven worden om een nieuw contract af te sluiten! Echt onbegrijpelijk dat je jezelf 's avonds nog in de spiegel durft aan te kijken als je op zo'n manier je geld probeert te verdienen.

Ik heb gelukkig niet geaccepteerd en adviseer iedereen om zijn/haar gezonde verstand te gebruiken en niet in zee te gaan met dit soort louche bedrijven. Een website vol spellingsfouten is doorgaans wel een indicator dat er iets niet pluis is.

Heel simpel: laat mensen in hun waarde. Leg uit, geef mensen de tijd en zorg er voor dat je transparant en eerlijk bent.

Energietelecom.nl is aktief op Klachtenkompas. Je kunt dus elk moment een reactie van hen verwachten, uiterlijk binnen twee weken.

Ook een klacht indienen over Energietelecom.nl?