Opgelost door Enexis B.V.: Erkennen wel dat een meterstand abnormaal hoog is, maar doen er niets aan om dat te veranderen.

angry Opgelost
BenHetZat

Ik dien deze klacht in namens mevr.S, die sinds maart 2018 in een aanleunwoning woont nadat zij was getroffen door een herseninfarct. Haar appartement is klein, gasgestookt en zij heeft geen wasmachine, droger en kooktoestel. Ik
Zij heeft een daluur tarief en een normaal tarief.
In okt. 2019 kreeg zij een slimme meter geplaatst. In maart 2019 ontving zij haar eerste afrekening voor dat adres.
Hieruit bleek dat zij in de eerste 10 maanden tijd een gemiddeld daluur tarief had van 40KwH per maand en een kleine 900 KwH voor het normaal tarief per maand.
Nadat de slimme meter was geïnstalleerd bleef het daluur tarief gelijk, maar zakte het het normaal tarief naar 30KwH per maand.
En mevr. S moest 1159 euro bijbetalen en haar vastrecht ging fors omhoog.

Gisteren kreeg ik van Eneco een mail dat Enexis de meterstanden niet wil wijzigen.
Daarop de Consumentenbond gebeld en zij zeggen dat Eneco moeilijk een andere rekening op kan maken als ze geen gegevens krijgen van Enexis.

Enexis erkent dat de normaal meterstanden wel erg hoog waren voordat de slimme meter geplaatst werd, maar heeft er verder blijkbaar geen verklaring voor.
De voornaamste reden waarom ik vind dat mevr.S een herziening moet hebben is het feit dat zij nooit in de gelegenheid is gesteld om de analoge meter te laten ijken. Men komt er meestal achter dat er iets mis is met een analoge meter, als je de eindafrekening krijgt. Die kreeg zij in maart 2019 en toen was de oude meter al maanden weg.
En blijkbaar is er bij Enexis ook nergens een lampje gaan branden toe men de eindstand van de analoge meter opnam, of bij die eindafrekening.
Als die afwijkende eindstand al in oktober 2018 was geconstateerd dan had Enexis ook zelf de meter kunnen ijken.
Dus moet je het als klant maar pikken dat je zo’n 1500 euro ( ook haar vastrecht is helemaal opgegaan) teveel hebt betaald en Enexis er verder niets aan doet om dit mee op te lossen.

Ik zou graag zien dat Enexis de meterstanden van mevr.S, van maart 2018 t/m oktober 2018 wijzigt naar een stand die past bij haar verbruik.
Ik ben al sinds juli hiermee bezig en wordt van Enexis naar Eneco gestuurd en omgekeerd. Hoe lang moet zoiets duren?

Enexis B.V.
    Hey hoi, wat een verhaal, snap goed dat je graag een oplossing wilt! Ik zag dat er inmiddels een behoorlijke historie aan Gen. Van Merlenstraat 43 zit. De leverancier is verantwoordelijk voor een correcte afrekening en ook voor de correcte registratie van meterstanden.

Zojuist heb ik nagevraagd bij Klantenservice Marktpartijen of er weer met Eneco was gesproken. Eneco heeft op 21 oktober weer contact met ons gezocht en ze hebben op 30 oktober van ons een sluitend antwoord ontvangen. Ze moeten dit hoofdstuk dus nu met je kunnen sluiten. Zelf kan ik dit resultaat alleen niet met je bespreken, dat is iets tussen de klant en haar leverancier. Zij blijven dus je aanspreekpunt. Hopelijk kun je straks verder!

Martijn
    Webcare Enexis Netbeheer B.V.

BenHetZat
Enexis legt het boeltje weer neer bij Eneco. En wil er verder met mij niet over in discussie hoewel er bij hun een machtiging ligt van mevr. S, dat ik namens haar mag spreken. Op de rekening staat dat de netbeheerder (Enexis) de meterstanden doorgeeft aan de energieleverancier. Indien de meter kapot zou zijn geweest, dan zou volgens mij Enexis dit moeten regelen.

Ook een klacht indienen over Enexis B.V.?