Klacht Enexis B.V.: Ik wil een correctie en geld terug.

Bloempje&549

Te hoge netbeheerkosten op mijn jaarrekening voor gasverbruik in 2018 en 2019. Mijn jaarverbruik zit onder de 500 m3. Het in rekening gebrachte bedrag op de jaarafrekening van Essent vermeldt een verbruik boven de 500m3 per jaar. Essent wil niet corrigeren en verwijst naar Enexis. Enexis verwijst naar Essent. Tot 3 x toe. Hoe kom ik uit deze cirkel?

Ik wil dat Essent en Enexis dit samen oplossen en mij niet van het kastje naar de muur blijft sturen.

Enexis B.V.
    Goedemiddag,

Ik kan goed begrijpen dat je dit opgelost wilt hebben. Je wilt natuurlijk niet te veel betalen voor het gas dat je verbruikt! Ik zie ook dat je eerder contact met mijn collega hebt gehad hierover. Het probleem ligt in dit geval niet bij Enexis Netbeheer. Het jaarverbruik staat onder de 500 m³ dus daar kunnen we verder niets aan aanpassen. Als er onduidelijkheid is over je rekening, is Essent de enige partij die jou hierbij kunnen helpen. Wij hebben geen inzage in jouw rekening van Essent.

Ik vind het vreemd dat je telkens door Essent naar ons gestuurd wordt. Ik ga er voor zorgen dat er vanuit ons in ieder geval even een melding naar Essent gaat dat ze je niet telkens naar ons moeten sturen omdat zij zelf contact met ons moeten opnemen als er iets niet klopt. Ik kan je niet garanderen dat Essent daardoor contact met jou op gaat nemen. Het is dus verstandig om sowieso ook nog contact met Essent op te nemen hierover.

Hopelijk is er snel meer duidelijkheid!

Marco
    Webcare Enexis Netbeheer BV.
    Enexis B.V.
    Bedankt voor je aanvulling. Ik snap dat het frustrerend is dat je telkens heen en weer wordt gestuurd, alleen Essent wil ons iets op laten lossen dat alleen zijzelf in gang kunnen zetten. Zoals je zelf al aangaf zijn de netwerkkosten van je gasaansluiting verbonden aan je afname. Ik leg daar wel iets meer over uit.

Je netwerktarieven worden berekend aan de hand van de door jou benodigde capaciteit. Dit wordt gedaan aan de hand van je Standaard Jaarverbruik (SJV). Dit gemiddelde jaarverbruik wordt gebaseerd op een aantal waarden:
    - De verbruiksperiode moet uit tenminste 300 dagen bestaan en de maanden januari en februari omvatten.
    - Daarnaast mogen de meterstanden over deze periode niet zijn geschat.
    Je netwerktarieven wordt na deze jaarlijkse vaststelling aangepast.

Wanneer je vragen hebt over je (gemiddelde) jaarverbruik, kunt je deze alleen met Essent bespreken. Zij zijn verantwoordelijk voor de correcte registratie en afrekening van je verbruik. Wij gaan over technisch onderhoud en juiste technische administratie. Als je je SJV wilt laten aanpassen, kan Essent de mogelijkheden met je doornemen. Soms zijn wij ook nodig bij de oplossing, maar dan kunnen ze zelf contact met onze afdeling Klantenservice Marktpartijen zoeken. Je leverancier blijft wel je aanspreekpunt, ook wel zo makkelijk voor jou.

Ik hoop dat het met dit nuance verschil iets duidelijker is. Essent gaat over verbruiken en afrekeningen, wij gaan over techniek en technische administratie. Doordat je netwerktarief verbonden is aan je SJV, is dit dus iets dat via Essent hoort te lopen. Hier kunnen we je echt niet mee helpen. We hebben beiden wel een notitie gemaakt voor mijn collega’s. Hopelijk kun je hiermee verder!

Martijn
    Webcare Enexis Netbeheer BV.

Bloempje&549
Oorzaak tarief-indeling en berekening wordt bij Essent gelegd. En telefoontje van Essent komt erop neer, dat de schatting van verbruik voor volgende jaartermijn voor de vaststelling van het tarief voor de netbeheerkosten is gemaakt en ook zo wordt berekend. Als de schatting van jaarverbruik te hoog is geweest, en het verbruik lager blijkt, wordt de rekening niet bijgesteld en het hoge tarief definitief in rekening gebracht. Volgens mijn eenvoudige redenering is een schatting een SCHATTING, die dus achteraf gecorrigeerd moet kunnen worden. Essent wil uit COULANCE het door mij teveel in rekening gebrachte bedrag aan mij uitkeren. Ik blijf boos over COULANCE. En ga nog schriftelijke klacht bekend maken bij TROS RADAR en mogelijk andere kanalen.

Ook een klacht indienen over Enexis B.V.?