Klacht Ennatuurlijk: EN poogt mij stelselmatig van mijn vrijheid te beroven om zelf in mijn warmte te voorzien.

Beek91

Ennatuurlijk (EN) gaat ervan uit dat een huurder van een appartement in een gebouw waar EN warm water en centrale verwarming levert zonder meer op EN is aangewezen en er daardoor sprake is van een overeenkomst op het moment dat de huur ingaat. In mijn huurcontract staat daarover niets vermeld, noch wordt EN daarin genoemd of naar EN verwezen. Pas een halfjaar nadat de huur is ingegaan benadert EN indirect de huurder door een brief gericht "aan de bewoners van" te sturen. Daarin staat dat wanneer er niet wordt gereageerd EN overgaat tot afsluiting. Dat doet EN. Ook niet nadat er eenzelfde tweede brief is verstuurd. Ruim een jaar later komt EN met de rekening. Ik reageer daarop onder meer met een aangetekende brief aangaande het niet bestaan van een overeenkomst, ik maak daarvoor gebruik van de voorbeeldbrief van de Consuwijzer. Op deze brief wordt door EN inhoudelijk niet gereageerd. In het antwoord wordt mij te verstaan gegeven dat er een overeenkomst is en ik de rekening heb te voldoen. 27 februari jl. komt er iemand van EN bij mij op bezoek. Ik vertel hem dat ik geen overeenkomst met EN ben aangegaan en wil worden afgesloten zodat ik een boiler kan plaatsen; ik wil in mijn eigen warmte voorzien, die vrijheid heb ik, niets of niemand die mij ertoe verplicht klant van EN te worden. Er gebeurt weer niets. Het bedrag dat ik zou moeten voldoen wordt verhoogd met incassokosten. EN schakelt een gerechtsdeurwaarder in, Flanderijn te Rotterdam. Ik bericht Flanderijn dat ik geen overeenkomst ben aangegaan met EN en hij het dossier kan sluiten. Dat doet Flanderijn niet en verwijst naar een brief van EN waarin wordt verwezen naar een reglement van EN. Dat reglement zou van toepassing zijn als ik klant zou zijn van EN, maar dat ben ik niet. Intussen gaat EN stug door met ongewenst leveren en het versturen van rekeningen.

Ik wil dat EN mij z.s.m. afsluit en stopt met mij de rekening te presenteren. Ik verwacht dus dat EN mij erkent in mijn vrijheid van handelen en zich als leverancier aan de wet houdt.

Beek91
Er is vooralsnog geen oplossing. Wederom blijkt uit de reactie van Ennatuurlijk dat men meent het alleenrecht te hebben op het leveren van warmte en daarbij de wet veronachtzaamt door mij te dwingen klant te zijn. Onbegrijpelijk! Mede omdat de rechter in een vergelijkbaar geval Ennatuurlijk heeft teruggefloten.

Ook een klacht indienen over Ennatuurlijk?