Klacht Essent: Bij samenwonen wordt er contractbreuk berekend

# 72006

Ik ben gaan samenwonen.
Wij hebben beide een contract met verschillende energieleveranciers.
Een er van moet dan opzeggen, maar dus ook en boete betalen!
Ik heb voorgesteld dat we beide contracten meenemen naar dit ene adres, maar dat willen ze niet accepteren.
Ik vind het niet meer passen in deze tijd, dat als je gaat samenwonen er geen regeling is tussen de verschillende energieleveranciers.
Wij vallen dus gewoon tussen het wal en het schip!
En velen met ons.
Er werd mij telefonisch medegedeeld dat ik gewoon pech heb gehad.
Ook werd er gezegd dat ik dan maar geen contract af had moeten sluiten?
Hoe gaan we dat dan doen, een andere manier om gas en licht te krijgen is er in dit land niet!
Graag uw reactie!

Compensatie van de boete

Essent
    Beste Huub,
    Op 16 augustus heb je via klachtenkompas je onvrede laten horen over de opzegvergoeding die je van Essent hebt gekregen. Bedankt dat je daar de moeite voor hebt genomen.
    Het is zo dat als een leveringscontract met vaste looptijd wordt beëindigd dat er een opzegvergoeding in rekening wordt gebracht. Er zijn wel uitzonderingen: bijv. als iemand naar een woning verhuisd waar energie in de huur zit.
    In jouw geval ga je samenwonen en heb je de mogelijkheid om de leveringsovereenkomst van Essent mee te nemen.
    Omdat je dat niet gedaan hebt telt dat als contractbreuk. Je hebt immers de keuze en je hebt ervoor gekozen het niet te doen.
    Ik begrijp dat dit absoluut niet leuk is, terwijl samenwonen juist wel iets leuks is. Dit wil je er dan niet bijhebben. Ik hoop wel dat je nu begrijpt waarom wij de opzegvergoeding in rekening hebben gebracht.
    Bij een variabele overeenkomst was dit niet gebeurd. Die kun je namelijk ieder moment opzeggen
    Met vriendelijke groet
    Jeanne
    Essent Klantenservice
    Webcare
    Huub
    Ik ben het er absoluut niet mee eens.
    Als ik ga samenwonen moet er een keuze gemaakt worden voor de energieleverancier.
    Zij stellen niet twee leveranciers op een adres te kunnen verzorgen, daar kan ik inkomen.
    Er is door hun niet vermeld dat dit de consequentie is als je gaat samenwonen.
    Ik wil graag zien waarbij dit in hun voorwaarde vermeld staat.
    En met mij nog duizenden anderen.
    Ik vind dit een vorm van oplichterij.
    Essent
    Beste Huub,
    Op jouw verzoek heb ik opgezocht waar in de Algemene Voorwaarden van Essent genoemd wordt dat je een opzegvergoeding verschuldigd bent:
    Opzegging van een leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd is kosteloos. Indien de leverancier en de
    contractant een leveringsovereenkomst voor een bepaalde tijd zijn overeengekomen, én de contractant de
    overeenkomst voor het verstrijken van de overeengekomen tijd beëindigt, is de contractant de voor voortijdige
    beëindiging overeengekomen vergoeding aan de leverancier verschuldigd.
    Dit staat in artikel 19 lid 3.
    Een verhuizing waarbij je je contract niet meeneemt geldt als een beëindiging van het contract.
    Dave
    Essent Webcare
    Huub
    Dit is niet relevant betreffende het probleem.
    Het probleem is dat Essent niet kan leveren waar ook een andere leverancier levert.
    Ik ben best bereid ze mee te nemen met mijn verhuizing.
    Geen enkel bezwaar tegen.
    Dus dit artikel gaat daarvoor niet op.
    Er gaan twee huishoudens samen, daar gaat dit verhaal over.
    Hieruit blijkt dus dat er in de voorwaarden niets is opgenomen dat er ook maar iets geregeld is voor de situatie waarbij twee mensen samen gaan wonen.
    Zie mijn eerste klacht!

Huub

Ook een klacht indienen over Essent?