Klacht Essent: Bikkelharde incassoprocedure bij Essent!

AnnVan#120

Ik ben helaas een beetje achteropgeraakt met mijn betaling aan essent door een aantal onverwachte grote kostenposten. Hierdoor heb ik enkele maanden niet of maar net mijn uiterste betaaltermijn gehaald. Ik heb hierover telefonisch contact gehad met Essent en ze hebben me een klein beetje ademruimte gegeven voor één factuur. Ik heb toen uitgelegd dat ik zo snel mogelijk mijn best te doen om weer bij te benen.

Nog geen maand later ligt er een brief in de bus met een aankondiging beëindiging leveringsbijeenkomst. Even los van alle betalingstermijnen zie ik nu in mijn essent dat ik één maandtermijn achterlig, van de tweede maandtermijn is de uiterste betaaldatum nog niet verstreken. Toch is er geen regeling mogelijk om afsluiting te voorkomen. Het enige dat ik nu nog kan doen is alle openstaande rekeningen betalen en daarnaast nog een waarborgsom van 350 euro, anders is afsluiting onomkeerbaar. Bizar, want als ik dit geld zou hebben zou ik de rekening wel betaald hebben toch? Nu moet ik mezelf of nog verder in de schuld steken door een lening af te sluiten of een nieuwe leverancier zoeken die waarschijnlijk ook een extra waarborg vraagt waardoor ik weer meer kosten moet maken. Er is geen enkele ruimte voor overleg of coulance ondanks dat ik al eerder uitgelegd heb aan een medewerker dat het om een tijdelijke situatie gaat waar ik probeer zo snel mogelijk uit te komen. Ik vind op internet nog een mooie managementpresentatie over een goed, maatschappelijk en verantwoord incassobeleid (https://docplayer.nl/1524656-Het-incasso-beleid-van-essent-de-visie-van-essent-op-een-goed-maatschappelijk-verantwoord-incasso-beleid.html)
maar het implementeren hiervan is denk ik niet helemaal gelukt. Als je achterop raakt met je rekeningen ben je gewoon de pineut en is er geen enkele ruimte om mee te denken. Ik neem het de medewerker achter de telefoon niet kwalijk want zie voert de regels en procedures uit, maar ben wel verbaasd over dit bikkelharde incassobeleid.

Dat ze even meedenken met de situatie en proberen om samen tot een oplossing te komen waarbij je iemand niet nog verder de schulden injaagt.

Essent
    Beste meneer van den Broek,

Ik vind het jammer dat u zo over onze incassobeleid denkt, gelukkig is onze incassobeleid niet zo bikkelhard als u hier aangeeft.

Natuurlijk kan het voorkomen dat het stroef loopt met de betalingen, daar hebben we alle begrip voor. Echter is het wel noodzakelijk om contact met ons te onderhouden zodat we afspraken kunnen maken over de betalingen.

In september hebben we telefonisch contact gehad en u een uitstel gegeven voor het termijnbedrag van augustus. Dit is ook goed verlopen, het termijn is zoals afgesproken voldaan.

Op 1 november is er een brief naar u verstuurd over de beëindiging van het contract. Dit hebben we gedaan omdat de maand september en oktober niet betaald waren en er verder geen contact is geweest. Na het versturen van de brief heeft u een betaling gedaan waardoor er nu een termijnbedrag achterstand is.

Op het moment van het moment dat de brief is verstuurd stonden er twee termijnen open en niet zoals u aangeeft een termijn. Daarvoor hebben we ook met u meegedacht aan een oplossing toen er wel telefonisch contact werd opgenomen.

We versturen meerdere herinneringen zodat er contact wordt opgenomen, helaas in dit geval zonder resultaat. Hierdoor hebben we de actie moeten ondernemen om het contract te beëindigen

Aan de voorwaarden die in de brief gesteld zijn kan ik helaas niet veranderen. Op dit moment is een uitstel of betalingsregeling niet mogelijk.

Denis
    Webcare

Ook een klacht indienen over Essent?