Klacht Essent: Essent belt mij op een bij het bel-me-niet-register geregistreerd nummer

Squirrel2613

Op donderdag 17 september 2020, om 14h47 ben ik gebeld door A*-J* W* (vanaf het telefoonnummer 073 200 5477) die beweerde namens Essent te bellen. Hij vroeg naar degene verantwoordelijk voor de energie en wilde mij een aantrekkelijk aanbod doen.

Mijn nummer (**0264) staat geregisteerd in het bel-me-niet-register. Het verbaasde me dat ik, desondanks, toch door Essent gebeld wordt.

Klacht 1 is dat ik door Essent gebeld ben op een in het bel-me-niet-register geregistreerd nummer.

Volgens de beller wist hij dat niet en krijgt hij de te bellen nummers van Essent aangeleverd. Dat vind ik een slappe smoes van de beller en reken het Essent aan dat ze ht bel-me-niet-register niet respecteren.

Merkwaardigerwijze had de beller nog een smoes: Volgens de beller geldt het bel-me-niet-register niet voor een BV. Volgens mij is dat onzin. Dat mijn nummer ook kan worden gebruikt om een BV (TeXnalysis BV) te gebruiken is geen vrijbrief of smoes om de blokkade van het bel-me-niet-register te negeren.

Klacht 2 de beller, kennelijk in opdracht van Essent, dergelijk onzin verkoopt over het bel-me-niet-register.

Ik heb aangegeven dat ik gebruik wens te maken van mijn recht van verzet en NOOIT meer door Essent gebeld wens te worden. Vervolgens stelt de beller mij vragen alsof hij mijn gegevens in het bel-me-niet-register wil invoeren, zoals voor welke categorien van telefoontjes de blokkade zou moeten gelden. Dat is niet wat het recht van verzet inhoudt.

Klacht 3 is dat de beller, kennelijk zo door Essent geinstrueerd, mijn wens mijn recht van verzet uit te oefenen niet honoreert.

Bovenstaande klachten 1 tm 3 oplossen.

Essent
    Goedemorgen,

Bedankt voor het melden van uw klacht en de uitgebreide informatie. Ik heb u zojuist telefonisch gebeld. Tot mijn spijt merkte ik dat de verbinding was verbroken en ik u daarna niet meer te pakken kreeg. Via deze weg zal ik u verdere uitleg geven.

Allereerst vind ik het erg jammer en vervelend dat deze situatie zich heeft voorgedaan. Wij accepteren en respecteren uw privacy ten zeerste! Mijn excuses voor het ongemak! Omdat u aangeeft ongewenst te zijn gebeld door 073 200 5477, heb ik dit telefoonnummer nagekeken in mijn systeem. Tot mijn verbazing zie ik dat dit geen telefoonnummer is van Essent. Ik vind het dan ook erg vreemd om te zien dat deze verkoper zich voordeed als een medewerker van Essent.

Omdat u geen klant bij ons bent, en ook in het verleden op dit adres niet bent geweest, kan ik namens Essent het Recht van Verzet niet voor u aanzetten. Wat ik u wel kan adviseren, is het nummer te blokkeren waardoor u bent gebeld. Ook na elk ongewenst telefoon gesprek, moet de medewerker u wijzen op het Recht van Verzet. Let wel op: dit geldt alleen voor het bedrijf waardoor u bent gebeld!

De verwerking van het Recht van Verzet kan ongeveer 10 dagen duren. Mocht u hierop beroep hebben gedaan en wordt u toch gebeld? Dan kan dit te maken hebben met de verwerking.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Groetjes Nathalie
    Squirrel2613
    Beste Nathalie. Dank voor je reactie. Toen je opnieuw belde was ik net te laat met opnemen (en de oproep kwam van een onbekend nummer zodat ik niet kon terugbellen).
    Dank voor de info over het telefoonnummer waaruit bleek dat het niet Essent zelf was die mij belde.

Niettemin houd ik Essent verantwoordelijk als ze in zee gaan met 'ronselaars' die Essent-klanten aanbrengen, zoals de bewuste Auke-Jan Wiersma. Ook die ronselaars hebben zich aan de regels te houden en houd ik Essent verantwoordelijk voor het handhaven daarvan. Het kan niet zo zijn dat Essent wel de vruchten plukt van deze ronselaars en dat er dan niemand aansprakelijk zou zijn voor de door die ronselaars gehanteerde (illegale) praktijken.

Kortom, ook als was het geen medewerker van Essent zelf, dan nog handhaaf ik mijn klachten 1 en 2 en verlang ik dat Essent de zich misdragende ronselaars, waaronder Auke-Jan Wiersma, schrapt als iemand waarmee Essent zaken doet, i.e. als iemand waarvan Essent nieuwe klanten accepteert.

Kortom: ook al is het geen
    Essent
    Beste,

Erg jammer dat je ons Essent hiervoor aansprakelijk stelt.
    Zoals ook eerder aangegeven is dit geen partij geweest van Essent. Wij kunnen hierin dan ook verder niets voor je betekenen. Mocht het onderdeel van ons geweest zijn dan hadden wij hier alles aan gedaan om dit niet meer voor te laten komen.

In dit geval is dit een onbekende partij voor ons en kunnen wij je dan ook niet verder helpen helaas.. De enige manier waarin ik hier kan helpen is de tip die ik eerder heb gegeven om het telefoonnummer te blokkeren.

Groetjes,
    Webcare Essent

Squirrel2613
Essent maakt gebruik van ronselaars die zich niet aan de regels houden (zoals het met rust laten van in het bel-me-niet-register geregistreerde telefoonnummers) maar verklaart zich niet aansprakelijk of verantwoordelijk daarvoor. Lekker makkelijk.

Ook een klacht indienen over Essent?