Klacht Essent: Essent misleidt de consument met te laag termijnbedrag, keer op keer.

Sabine

Termijnbedrag wordt bewust te laag ingeschat door Essent om:
- klanten over te halen over te stappen (5-12-2016)
-klanten over te halen jaar later te blijven (25-11-2017)
Verbruik 5-12-2016 t/m 25-1-2017:
-stroom 4334 Kwh, gas 2028 m3, termijnbedrag 150,-
Bijbetalen dus noodzakelijk, bedrag van 481 Euro.
Essent schat verbruik komend jaar in op:
-stroom 3502 Kwh , gas 1619 m3, termijnbedrag 153 Euro.
Er is echter geen enkele reden aan te nemen dat het verbruik december 2017 t/m november 2018 lager zal worden dan het verbruik van het afgelopen jaar. Reden die ik verzinnen kan is behoud klant, door klant te laten denken dat termijnbedrag 153 Euro genoeg zal zijn om de nota komend jaar te voldoen zonder bijbetaling. Dit is misleiding, manipulatie van gegevens en zou verboden moeten worden.

Opzeggen toestaan zonder moeten betalen van de opzegvergoeding. Ik ben misleid bij de overstap eind 2016 naar Essent en word nu weer misleid door voorspiegeling van (opnieuw!!) te laag termijnbedrag. Het verwachte jaarverbruik staat in te kleine lettertjes en niemand verwacht dat Essent ineens gaat rekenen op een kwart minder verbruik dan de klant heeft kunnen realiseren, dat is absurd.

Beste,

Bedankt voor uw bericht. Deze hebben wij in goede orde ontvangen.

Ik vind het jammer dat u geen telefonisch contact wenst. Uiteraard respecteren wij dit, vandaar de reactie in dit bericht.

De aanmelding hebben wij gedaan op basis van een jaarverbruik van 3.500 kWh en 1.500 m3. Hierbij hoort een termijnbedrag van ongeveer 150 euro.
    Ik begrijp dat u geschrokken bent van de bijbetaling op de jaarafrekening.

Ik zie dat u in de maand mei, juli, september en oktober gebruik heeft gemaakt van de verbruiksmanager. Deze heeft in deze maanden het advies gegeven om het termijnbedrag te verhogen om een bijbetaling te voorkomen. Dit advies heeft u jammer genoeg niet opgevolgd of eventueel telefonisch contact met ons opgenomen.

Het verwachte verbruik voor de komende periode geeft u aan dat dit aan de lage kant is. U maakt gebruik van het pand en u weet daarom ook zelf precies wat u kunt verwachten voor wat betreft het verbruik. U verwacht niet dat het lager uit zal komen dan het in rekening gebrachte verbruik op de jaarafrekening. Daarom wil ik adviseren om nu al uw termijnbedrag te verhogen. Mijn advies is om het termijnbedrag te verhogen naar 190 euro. In het komende verbruiksjaar kunt u weer gebruik maken van de verbruiksmanager. Als u het advies steeds opvolgt dan verwachten wij geen bijbetaling op de jaarafrekening.

Als oplossing geeft u dat u wilt opzeggen zonder dat wij een boete in rekening brengen. Met deze oplossing gaan wij niet akkoord. Dit heeft te maken dat u door middel van de verbruiksmanager wist dat het termijnbedrag bij het werkelijke verbruik niet voldoende was. U heeft ons advies om het termijnbedrag te verhogen niet opgevolgd.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is dat u had verwacht of gehoopt, mijn excuses hiervoor.

Angelique
    Essent Klantenservice
    Webcare
    Sabine
    Dom antwoord van Essent: ik klaag namelijk niet over de bijbetaling maar over het structureel TE LAAG INSCHATTEN VAN HET TERMIJNBEDRAG dat betaald GAAT worden om de klant over te halen bij ESSENT te KOMEN (toen was mijn verbruik namelijk ook al hoog) en nu ook weer OM MIJ TE LATEN BLIJVEN bij Essent.
    Nu ik klaag zegt ESSENT in haar reactie hierboven "U verwacht niet dat het lager uit zal komen dan het in rekening gebrachte verbruik op de jaarafrekening. Daarom wil ik adviseren om nu al uw termijnbedrag te verhogen. Mijn advies is om het termijnbedrag te verhogen naar 190 euro."

Nu ineens is dus het volgens Essent wijs het termijnbedrag te verhogen naar190 Euro maar zij geven eerder doodleuk op de jaarafrekening aan dat het 153 moet worden in 2018.

DAAR gaat mijn klacht over, er is sprake van misleiding van de consument, bij het overhalen van de klant (termijnbedrag wordt te laag gezet) EN bij de vaststelling van het nieuwe termijnbedrag (dat wordt ook weer te laag gezet), om klanten over te halen om bij ESSENT te BLIJVEN.

Ik hoop dat Essent de strekking van klacht nu welbegrijpt en daar op reageert, is het weer zo'n flutantwoord wend ik mij tot Kassa of zo, kan goed zijn dat er meer mensen dezelfde klacht uiten.
    Beste heer, mevrouw, Haem,

Dank voor uw reactie. Ik snap uw ongenoegen over het te laag inschatten van uw verbruiken voor 2018. Dit is niet bewust gedaan, dat zou inderdaad misleidend zijn. Wij adviseren inderdaad een verhoging van uw termijnbedrag om volgend jaar een bijbetaling te voorkomen.

Ook ga ik laten controleren waarom uw verbruiken te laag zijn ingeschat voor 2018. Dit om in de toekomst eenzelfde probleem te voorkomen.

In eerdere berichten lees ik dat u niet telefonisch benaderd wenst te worden. Toch wil ik u vragen of ik u mag benaderen. Dat praat namelijk een stuk makkelijker en ik ga er van uit dat wij samen een oplossing kunnen bereiken.

Ik hoor graag van u.

Will
    Essent Webcare

Ik hoor graag van u.

Will
    Essent Webcare
    Beste heer, mevrouw, Haem,

Inmiddels hebben we telefonisch contact gehad hierover en heb ik u zojuist een e-mail gestuurd naar aanleiding van het gesprek dat we hebben gehad. Ik wil u bedanken voor uw tijd en moeite dat u hebt genomen om uw klacht kenbaar te maken.

Denis
    Webcare Essent

Sabine

Ook een klacht indienen over Essent?