Klacht Essent: ESSENT saldeert 2 x in 1 jaar waardoor de klant extra moet betalen.

JW

Wij hadden een jaarcontract bij Essent. De looptijd is van 8 nov.2017 t/m 7 nov 2018. Al na 50 weken krijgen we een jaarafrekening waarop een gesaldeerd overschot van 1475 Kwh is verrekend. Over de laatste 2 weken gaan wij een eindafrekening ontvangen waarbij we de volle mep over een gesaldeerde afname van 65 Kwh moeten betalen. Gelukkig hebben wij deze (ons inziens onesthetische) werkwijze op tijd doorzien en het gebruik in deze periode op tijd drastisch teruggeschroefd. Normaal zou het een afname zijn geweest tussen de 250 en 300Kwh !!.
Wij zijn van mening dat er over het hele jaar gesaldeerd dient te worden omdat met de gehanteerde werkwijze de klant altijd de pineut is. Essent geeft aan dat dat niet anders kan i.v.m de meterstanden die zij doorkrijgen van de netbeheerder. Ik citeer:
"Hartelijk dank voor uw e-mail van 6 november. Hierin verzoekt u ons geen kosten in rekening te brengen voor elektriciteit verbruikt in de laatste weken van uw contract.

Wij kunnen hier jammer genoeg geen gevolg aan geven. Wij zijn gebonden aan de standen zoals wij deze doorkrijgen van de netbeheerder. Hierin kunnen wij niet schuiven.
Helaas kan ik u geen positiever antwoord geven.
Wanneer u hier een reactie van een derde partij op wilt krijgen kunt u, zoals u zelf al voorstelt, contact opnemen met ACM.
Ik ga er van uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd " Einde citaat.

NB: wij hadden niet gevraagd om geen kosten in rekening te brengen maar gevraagd dat Essent ons 1 x zou salderen over het gehele jaar.

In ons geval is LIANDER onze netbeheerder waarvan ESSENT zegt afhankelijk te zijn. Dus als LIANDER had besloten om nog eerder de standen aan Essent door te geven dan had het ons nog meer geld gekost. U bent dus gewaarschuwd voor deze ons inziens toch onesthetische werkwijze bij Essent, immers op 8 november switchen we van leverancier waardoor ze ook weer meterstanden ontvangen of desnoods hadden we handmatig de standen kunnen doorgeven. Overigens hebben we hiervan bij andere energieleveranciers geen last gehad.

1 x salderen over de looptijd van het gehele jaarcontract.

Essent
    Beste heer Wenmaekers,

Ik begrijp dat u het vervelend vindt dat de jaarnota niet over een volledig jaar gaat. Hierdoor wordt uw teruglevering anders gesaldeerd dan gewenst. Mijn excuses voor het ongemak.

Ik kan u hier helaas niet in tegemoetkomen. Een jaarnota loopt niet altijd gelijk met de datum van het contract, dit is een automatisch proces. Tevens mogen wij als energieleverancier afwijken van de termijn waarover de jaarnota gaat. Het kan dus gebeuren dat de jaarnota in uw geval loopt van 8 november 2017 t/m 25 oktober 2018.

U heeft ervoor gekozen om over te stappen, hierdoor krijgt u binnen 6 weken na de overstap een eindnota over de laatste periode.

Ik zie dat u al contact heeft gehad met onze klantenservice en er een klacht is geregistreerd. U kunt daarom het beste via onze klantenservice contact opnemen als u nog vragen heeft.

Vriendelijke groet,
    Webcare Essent

JW
Zoals verwacht verschuilt Essent zich achter actuele (geautomatiseerde) procedures en geeft aan dat zij dat allemaal MOGEN. Wij vinden dat nu net het probleem bij Essent. De vermoorde onschuld spelen. Omdat iets werkt zoals Essent het ooit (natuurlijk weldoordacht) heeft bedacht, heeft Essent geen oog voor de beleving hiervan bij de klant. Dat klanten soms extra bij moeten betalen door deze werkwijze laat Essent gewoon koud en is volgens mij dan ook een weldoordacht extraatje. Bijvoorbeeld bij Oxxio hadden wij vorig jaar ook precies hetzelfde jaarcontract, 1 factuur, 1 saldering. Ook NUON geeft aan in dit geval niet tussentijds te salderen. Net zoals ESSENT MOGEN deze clubs ook "volgens de letter van de wet" doen wat ESSENT doet maar kiezen ervoor om dat niet te doen. Ik blijf derhalve deze werkwijze van ESSENT onesthetisch vinden omdat ik het voor de klant per saldo een weldoordachte vorm van "kruimeldiefstal binnen de kaders " vind die niet past bij een bedrijf zoals Essent.

Ook een klacht indienen over Essent?