Klacht Essent: Geld gestolen door Essent

Status
angry Niet opgelost
Klachtnummer
# 687840
Gebruiker
R. Cornett
Datum
3 reacties

Details

Klacht

Zie de vorige klachten, deze gelden nog steeds. Er is 71,33 euro op 11sep van mijn rekening gehaald, terwijl ik een vast 140euro contract heb t/m 05sep26. Ik heb de incasso geblockt. Gaarne het geld retour en hou je aan het contract!!!
Zie vorige klachten om data.

Ik wil ook een compensatie, vanwege de tijd besteding!!!!!!!!!

Gewenste oplossing

Een duidelijke verklaring waarom de regels van een vast contract door Essent overtreden mag worden. Of het tegengestelde.
Geboden oplossing
Geen oplossing, moet gewoon accepteren dat ik geld moet betalen. Ik stop met protest, moet aan mijn gezondheid denken!!!!!!!! Ook geen duidelijkheid van de consumentenbond gekregen, jammer
Status
niet opgelost
Beoordeling
angry

3 reacties

  1. Auteur
    Essent
    Datum
    Goedemorgen,

    Ik merk dat er wat verwarring is ontstaan over het termijnbedrag en waar deze precies voor dient. Sta me toe duidelijkheid te bieden over een vaste overeenkomst, het termijnbedrag, en de jaarrekening.

    Op het moment dat jij een vaste energieovereenkomst afsluit, spreken we vaste leveringstarieven af met elkaar. Dit gaat niet om het termijnbedrag. Dit gaat over de tarieven per kWh aan stroom en per kWh aan gas. Dat zeg je vast met een overeenkomst.

    Tijdens het vast zetten van jouw tarieven, berekenen we een termijnbedrag. Het voorschotbedrag wat je maandelijks gaat betalen, om je energiekosten op de jaarafrekening te dekken. Het termijnbedrag baseren we op de tarieven die we met elkaar afspreken, en je verwachte verbruik.

    Vervolgens betaal je 12 maanden het termijnbedrag als voorschot op de jaarrekening. Want we weten immers pas over een jaar hoeveel je daadwerkelijk in dat jaar hebt verbruikt. Op de jaarrekening kijken we dan hoeveel je hebt betaald (12x termijnbedrag) en hoeveel je hebt verbruikt. Dat strepen we tegen elkaar af.

    Wanneer blijkt dat je termijnbedrag te hoog was, en je daarmee dus te veel hebt betaald, betalen we het verschil aan je terug met de jaarrekening. Dit is de reden dat je vorig jaar geld terug hebt gekregen van Essent.

    Maar het kan ook gebeuren dat je jaarkosten hoger zijn dan die 12 termijnbedragen, en dan moet je bijbetalen. Je hebt de stroom en het gas immers wel van ons afgenomen. En dat is wat er op de laatste jaarrekening gebeurd is. Om deze reden is er € 71,33 als bijbetaling in rekening gebracht.

    Op iedere jaarrekening maken we een nieuwe berekening van je termijnbedrag. Dit mag je zien als een advies termijnbedrag, en dat advies geven wij om te voorkomen dat je het volgende jaar weer moet bijbetalen op de jaarrekening. Het is vervolgens jouw keuze om het termijnbedrag te laten staan, of het zelf aan te passen naar een ander bedrag.

    Kortom, met de energieovereenkomst betaal je altijd hetzelfde tarief per kWh aan stroom en m3 aan gas. Echter, de volledige jaarkosten worden bepaald door hoeveel stroom en gas je daadwerkelijk verbruikt.

    Mocht je meer informatie en uitleg willen over de jaarlijkse afrekening, verwijs ik je graag door naar dit artikel van de Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/energierekening

    Heb ik je met deze uitleg en informatie meer duidelijkheid kunnen bieden? Ik hoor het graag van je.

    Met warme groet,
    Anna
  2. Auteur
    R. Cornett
    Datum
    Beste Anna,
    Zal het kort houden; bijlage is mijn overeenkomst met Essent, 140euro t/m 05sep2026. Essent blijft zeuren met verkeerde woorden en trekken 71,33euro van mijn rekening af, als compensatie. In mijn ogen kon dit niet en ik wil die 71,33euro terug hebben.
    Essent mag het bedrag pas aanpassen rond 05sep2026 zoals zij zelf zeggen.

    Ik verwacht het geld retour asap, plus excuses en compensatie.
    Fijne dag.
    Vriendelijke groeten,
    R.Cornett
  3. Auteur
    Essent
    Datum
    Dit is onze laatste reactie
    Beste,

    Ik snap de onduidelijkheid niet helemaal..

    Het termijnbedrag wat is bepaald bij aanvang van je overeenkomst is geen garantie van dat dit ook daadwerkelijk passend is voor je verbruikskosten. Het kan namelijk zo zijn dat je meer of minder verbruikt dan verwacht én zo wijzigen jaarlijks ook de belastingen en netbeheerkosten. Alleen door dit laatste al is duidelijk dat het afgesproken termijnbedrag niet meer exact passend zal zijn. (kan zowel in de negatieve als positieve zin zijn)

    Mocht je minder hebben verbruikt dan verwacht dan zal je geld terug ontvangen op je jaarrekening. In dit geval houden wij dit geld ook niet voor onszelf en zullen wij dit netjes aan je uitkeren. Heb je meer verbruikskosten gehad dan verwacht dan zal je een bijbetaling overhouden. Dit laatste is nu bij jou het geval.

    Mijn advies is om de jaarrekening alsnog z.s.m. zelf handmatig over te maken. Doe je dit niet loop je het risico dat je extra kosten krijgt. Deze kosten zijn in dat geval terecht.

    Weet je zo voldoende?

    Groetjes Tessa | Webcare Essent

Deze klacht is gesloten

Ook een klacht indienen over Essent?

De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn drie manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. Stuur een juridische brief of e-mail

  2. Bel onze juridisch expert

  3. Laat ons voor je bemiddelen