Klacht Essent: Onrechtmatige opzegging Eneco door nalatigheid Essent - geen adres-check contractant

sad Niet opgelost
Jeroen V

Ik ben uitzonderlijk zwaar geirriteerd over het feit dat Essent contracten aangaat met klanten zonder een adres-check uit te voeren waarbij de aanvrager aantoont dat hij/zij op dat adres woont of handelsactiviteiten verricht.

Ik vindt het te zot voor woorden dat dergelijke situaties simpel zijn te voorkomen door het uitvoeren van een simpele check, ik vindt dit nalatigheid ten top!

Doordat Essent een dergelijke, redelijk eenvoudige maar noodzakelijke check om fraude uit te sluiten achterwege laat omdat "de energie-markt een vrije markt" is, worden lopende contracten van de daadwerkelijke bewoners onrechtmatig en ongevraagd beeindigd bij hun feitelijke energie-leverancier.

Er zijn voldoende manieren om een woon/werk-adres te verifieren:
- bank-afschrift
- uittreksel gemeente-register
- uittreksel kvk-register
- raadplegen BKR-register(kan geautomatiseerd bij aanvraag)

Het rechttrekken van de situatie is vrijwel niet mogelijk gezien men aangeeft dat er een heraansluiting moet plaats vinden wat leidt tot een nieuw contract en zodoende verlies van je historische gegevens. Sowieso geldt dit voor de periode vanaf de contractbeeindiging tot je weer opnieuw bent aangesloten dat je gegegevens mist, de DSMR-meetgegevens gaan in die periode naar de andere leverancier.

Aanpassen van de processen voor verkoop zodat een adres-check standaard procedure is.

Zorgen dat er een standaard procedure is om DSMR-meetgegevens te kunnen overdragen aan de andere leverancier waarmee het historisch verbruik compleet en correct is.

Persoonlijk zou ik opteren om dit centraal te regelen met alle energie-leveranciers waar je oude en nieuwe contracten te linken zijn mocht je zelf besluiten om over te stappen. De DSMR-gegevens worden al grootdeels centraal verzameld en geleverd aan de energie-leveranciers dus het zou nog niet eens zo'n gek idee zijn(financieel en eenvoud).

Essent
    Beste heer Verhoef,

Ik snap uw irritatie heel goed. Het is natuurlijk erg vervelend als je zonder toestemming bij een andere leverancier wordt aangemeld. Om vervolgens geconfronteerd te worden met de administratieve afhandeling. Daar kan ik geen mooi verhaal van maken. Wel maak ik graag van de mogelijkheid gebruik om u te bedanken voor uw duidelijke feedback en uw ideeën / oplossing. Ik heb uw tekst letterlijk gebruikt om bij ons intern een verbeteridee in te dienen. Ik echter kan niet beloven dat hier direct iets mee gedaan gaat worden.

Essent webcare

Jeroen V
De reactie hield geen oplossing in, ahv de reactie lijkt mijn klacht niet goed gelezen. 1. Er is door een ander persoon een contract aangegaan op mijn adres 2. Mijn contract was al 9 dagen beeindigd, ik heb immers geen oversluiting gedaan 3. Mijn historisch verbruik tot 1 september is niet meer inzichtelijk 4. Er mist nu 9 dagen aan verbruik-data Het is te bizar voor woorden dat iedere gek op elk willekeurig adres een energie-contract kan aangaan zonder aan te hoeven tonen dat je daar woont, perfect recept voor fraude met verkoop-provisie. Het enkel aandragen van mijn klacht als verbeter-idee binnen Uw organisatie heeft weinig zin als er niks mee wordt gedaan, dit kan dan zo weer gebeuren. Zoals ik heb geadviseerd zou het onmogelijk moeten zijn om een contract met een bedrijf aan te gaan wanneer er geen verificatie is gedaan mbt de aanvrager: 1. Is de persoon degene die hij/zij stelt te zijn 2. Kan de persoon aantonen dat hij woont of gevestigd is op het adres

Ook een klacht indienen over Essent?