Klacht Essent: Onterechte kosten zonder waaeachuwing

ChrisT89

Midden vorig jaar deed ik een aanvraag om miin factuur datum te wijzingen. Essent kwam dit tegemoet door de termijn waar ik in kon betalen te verlengen, dat was prima maat niet waar ik om vroeg. Vervolgens in werd er 2 maal het factuur bedrag afgeschreven van mijn rekening. Ik was hier verbaasd over omdat ik hier niet van op de hoogte gesteld was en heb het 2e bedrag laten terug storten op mijn rekening. Verder had ik geen stappen ondernomen omdat ik dacht dat het een administratieve fout was, ook omdat de automatisch incasso nogsteeds op de 11e van de maand viel en de 2e afrekening op de 15e was en niet de gevraagde 25st. Een maand later kreeg ik een aanmaning met gelijk incasso kosten er aan verbonden,. Hierop had ik essent een e-mail verstuurd met dat het wel een fout moest zijn en of ze dit konden rechtzetten. Het antwoord was nee en ik moest de incasso kosten betalen. Dit heb ik toen niet gedaan waarna de incasso kosten verdubbeld waren en in October dat jaar hebben ze het bedrag van 60 euro van mijn ontvangen maar de onterechte 40 ruto hielden ze in van mijn jaarafrekening.

Nu ben ik overgestapt naar greenhoice omdat ik essent geen cent gun, daaraan was een boete verbonden van €100 waar ik van afwist. Ik was ook bereid om het verschuldigde bedrag te betalen van de boeten. Maar 40 ruto was al ingehouden, ook was ik niet verwezen op service kosten verbonden aan de boeten wat op zo'n 10 euro neerkomt. 50 euro ben ik dan alleen nog maar bereid te betalen omdat essent in eerste instantie de afspraak van het wijzigen van de factuur datum niet was nagekomen en hier zonder meldingen/waarschuwing extra heeft opgelegd en daarna naar mijn weten onrechtmatig deze kosten heeft ingehouden.

De oplossing zou moeten zijn dat de gemaakte onterechte kosten van 40 en 10 euro van de boete afgetrokken worden.

Essent
    Beste CT Brandwijk,

Wij zijn verplicht om na 12 maanden levering een jaarafrekening op te maken waarin we 12 termijnbedragen wegschrijven.
    Als de incassodatum veranderd, dan kan het voorkomen dat we op het moment van het opmaken van de jaarafrekening geen 12 termijnen zijn gefactureerd. Daarom hebben we in februari 2016 2 termijnbedragen in rekening gebracht.

Na veel e-mails en herinneringen is het uw eigen keuze geweest om de in rekening gebrachte aanmaankosten van € 40,- totaal niet over te maken. Op het moment dat er een tegoed ontstaat (zie jaarafrekening 2016) worden eerst openstaande bedragen voldaan voordat een tegoed uitbetaald wordt.

Onze service- en administratiekosten komen door het verwerken van handmatige betalingen en hebben niets te maken met aanmaankosten. Deze zijn in rekening gebracht omdat op 31-3-2016 de automatische incasso is komen te vervallen, hierover hebben we u een e-mail gestuurd.

De opgemaakte eindafrekening van € 93,66 is daarom ook terecht. Ik wil u daarom vriendelijk verzoeken deze voor 11-2-2017 over te maken.

Essent Webcare

ChrisT89
Geen, er is een eis geweest voor een dertiende maand, deze heb ik geweigerd te betalen, waarna ik 40euro incasso heb moeten betalen, dit geld he bik niet terug gekregen en ze erkennen de fout niet aan de kant van essent..

Ook een klacht indienen over Essent?