Klacht FBTO: Ik wil financiële compensatie voor teveel betaalde woonhuispremie.

H Abbenhuis

Op 30 juni jl. had ik voor de verschillende onderdelen van mijn woonverzekering de online rekenhulp gebruikt, om eens te zien wat het totaalbedrag dan werd. Ik zou voor mijn pakket totaal €403,92 moeten betalen, terwijl mijn bestaande polis op de site €606,53 aangaf. Dat grote verschil was aanleiding om de klantenservice te bellen.
De medewerkster (naam bij mij bekend) rekende e.e.a. na, met als resultaat dat ze op €331,62 kwam! We hebben uiteraard de uitgangspunten wel gecontroleerd, en die waren hetzelfde. Ze heeft ook nog een collega geraadpleegd, maar die vond ook geen oorzaak.
De €606,53 is direct teruggestort - de afboeking was al in gang gezet - en er is een nieuwe afboeking van €331,62 gestuurd.
Voor 2022 is de zaak nu netjes geregeld, maar voor de voorgaande jaren niet. Toen ik dat ter sprake bracht deed ze dat af met drie opmerkingen:
1. ze kon niet meer nagaan wat ik in die jaren heb betaald;
2. de kosten kunnen achteraf niet met de rekenmodule voor een bepaalde datum in het verleden worden nagegaan;
3. ik had zelf de in rekening gebrachte kosten moeten controleren.
Ad 1: Ik kan het inderdaad op de site ook niet terugvinden, maar het zou me verbazen als dat toch niet ergens in de FBTO-administratie staat. Bij mij in elk geval wél!
Ad 2: Zou kunnen, maar schattenderwijs kom je daar wel uit. Het gaat tenslotte niet om gigantische bedragen.
Ad 3: De verantwoordelijkheid wordt hiermee wel erg gemakkelijk bij de klant gelegd. Uitgangspunt zou m.i. moeten zijn dat de FBTO-systemen goed werken! Hier is m.i. sprake van twee gebreken: een veel te groot verschil tussen de premie-uitkomsten (de €606,53 en de €403,92) én het feit dat klantenservice op een nog lager bedrag uitkwam dan ik.

Ik heb per e-mail de betaalde bedragen over de afgelopen jaren opgegeven, en aangedrongen op enige compensatie voor die afgelopen jaren. Ben teruggebeld door een medewerker (naam bij mij bekend) die weigerde te compenseren omdat ik de vrijheid had om me al dan niet bij FBTO te verzekeren. Over het rekenhulpverschil "had ik schermopnames moeten maken en meesturen". Hij realiseerde zich blijkbaar niet dat dat dan vooral voor de FBTO-medewerkster gold.
Ik blijf daarom nog steeds bij mijn vraag om te compenseren. Vandaar de plaatsing op Klachtenkompas.

Mij proportioneel financieel compenseren.

H Abbenhuis
    Tot op heden mocht ik helaas nog geen reactie van FBTO ontvangen. Wellicht ligt dat aan de vakantietijd. Het uitblijven van een reactie zou ik erg klantonvriendelijk vinden.

H. Abbenhuis
    FBTO
    Beste H Abbenhuis,

Wat jammer om te lezen dat je een klacht over ons hebt. En dat je bij telefonisch contact geen bevredigend antwoord hebt gekregen. Dit is geen officieel klant kanaal van ons. Je kan het beste even de officiële kanalen bewandelen. Allereerst zou ik je klacht hier neerleggen: https://www.fbto.nl/verzekeringen/service/klacht

Dan neemt onze Klachten afdeling deze in behandeling.

Groet en succes,

FBTO Webcare

H Abbenhuis

Ook een klacht indienen over FBTO?