Klacht FBTO: Zorgverzekering niet beëindigd na (dubbel bevestigde) opzegging! Na 2 maanden achter moeten komen.

Lieke Ava

Ik heb mijn FBTO zorgverzekering eind december 2018 opgezegd. Dit is 2 maal(!) bevestigd - via de bevestigingspagina als mede per email (zie bijlagen). Ik heb me aangemeld bij een nieuwe zorgverzekeraar, welke ook werd bevestigd. Eind februari heb ik contact opgenomen met de nieuwe zorgverzekeraar, welke mij vertelde dat ik nog bij FBTO zat! Dus ik moest hier zelf actief achter komen, na 2 maanden! Na hierover contact te hebben met FBTO, geven ze aan dat hun tekst en omschrijvingen inderdaad "duidelijker" moeten en gaan ze dit aanpassen in hun communicatie in de toekomst. Echter geven ze - 2 maanden later - als reden aan dat een betalingsachterstand de reden was dat de verzekering niet kon worden opgezegd. Nu snap ik dat beleid volkomen, maar dan hadden ze - in plaats van een bevestiging - een afwijzing met reden kunnen geven, waar eventueel nog actie op ondernomen had kunnen worden, om uiteindelijk vooralsnog over te kunnen stappen. (dus bijvoorbeeld: "Beste mevrouw, helaas kunt u uw zorgverzekering niet beëindigen vanwege een betalingsachterstand"). Dan had ik deze achterstand namelijk nog -eventueel- voor het eind van het jaar kunnen wegwerken/betalen, om vervolgens - voor 1 februari - naar een nieuwe zorgverzekeraar over te kunnen stappen. Ik ben op dit moment hoogzwanger en dat is de reden dat ik heel bewust heb gekozen voor een andere zorgverzekeraar. Ik vind het ronduit belachelijk dat er zo wordt omgegaan met klanten!

Mijn zorgverzekering bij FBTO beëindigd wordt en overgedragen naar nieuwe zorgverzekeraar de Amersfoortse.

FBTO
    Goedemorgen Lieke,

Wanneer je een betalingsachterstand hebt, kan je inderdaad niet overstappen. Dit is wettelijk zo bepaald. Je kan dit eveneens terugvinden in onze algemene voorwaarden van de basisverzekering.

Je geeft aan dat het je pas na 2 maanden duidelijk was waarom je zorgverzekering niet is beëindigd. De eerste werkdag na jouw opzegging hebben we per post een brief gestuurd waarin we uitleggen waarom we je zorgverzekering nu niet beëindigen.

Mocht je aan het einde van dit jaar willen overstappen voor 2020, dan is het belangrijk dat alle premieachterstanden zijn weggewerkt. Omdat het om een substantieel bedrag gaat, is het inmiddels overgedragen aan Syncasso. Je moet daarom bij hen informeren naar de hoogte van het bedrag.

We hopen dat we je hiermee duidelijk hebben kunnen maken waarom we jouw verzekering niet hebben beëindigd. Ben je het hier niet mee eens? Dan kan je je klacht bij de desbetreffende afdeling indienen. Je leest hier hoe je dat doet: https://www.fbto.nl/hulp-en-contact/Paginas/klachtenmanagement.aspx

Hartelijke groet,
    FBTO Webcare

Lieke Ava
GEEN OPLOSSING! Er wordt totaal niet ingegaan op het feit dat FBTO dubbel en dwars de opzegging heeft bevestigd. Er wordt enkel gewezen op "de algemene voorwaarden". "Bij een betalingsachterstand kan je niet overstappen". Ok, dit begrijp ik, maar geef dan geen bevestiging, maar METEEN een afwijzing (met reden), zodat er meteen actie ondernomen kan worden om het alsnog te kunnen regelen. Makkelijke manier van FBTO om te wachten tot na de overstap periode, en dan pas te zeggen dat hun bevestiging wordt teruggetrokken. Behoorlijk misleidende manier om klanten te behouden.

Ook een klacht indienen over FBTO?