Klacht Festool: Motor Festool Kapex KS120EB doorgebrand na licht gebruik. Buiten de garantie.

# 452007
Matthew Vos

Gister tijden het zagen van 18mm multiplex stopte mijn Festool Kapex 120EB er opeens mee. De motor draaide langzaam en er kwamen vonken van de koolborstels. Ik vermoede versleten koolborstels. Alleen deze konden nog ca 16mm verder slijten. Nu blijkt dat de Motor is doorgebrand. De onderdelen, een veldmagneet en anker kosten €302,- zonder arbeid.

Ik snap dat een motor kan doorbranden door gebruik, ongeacht het merk. Een machine is nu eenmaal aan slijtage onderhevigd. De machine is immers van November 2015.
Wat ik alleen niet begrijp is dat ik de machine af en toe gebruik en ik gewoon zuinig ben op de machine, net zoals de ander machines die ik van festool heb. Je zou verwachten dat onderdelen als kogellagers en koolborstels het eerder begeven.

Na in google te hebben gezocht naar "kapex doorgebrand" en " Kapex burned up", blijkt dit een veel voorkomend probleem bij de Festool Kapex te zijn. Schijnbaar brand de motor zonder aannemelijke aanleiding door.

Nogmaals, ik snap volledig dat een motor kan doorbranden en hoe er met de machine wordt omgegaan bepalend is voor de levensduur.
Maar wanneer ik weet dat ik zuinig met de machine om ga, constateer dat de originele koolborstels na 4,5 jaar ca 3 mm van de 19mm zijn af gesleten(wat naar mijn inziens duid op weinig gebruik) en wat simpel 'Google' werk direct leidt naar veel klachten over een doorgebrande motor ben ik oprecht TELEURGESTELD in Festool !

Ook heb ik de klantenservice van Festool gebeld. Maar veel verder dan een slechte analogie; "Tja meneer, sommige mensen gaan ook met een oud Volkswagen Polo' tje 1.0 met z'n vijfen door de Pyreneeën, en vinden het daarna raar dat de motor versleten is", en hij dat de zaag buiten de garantie was, kwam het niet.

Als ik een zaag intersief gebruik of er lomp mee omga, aanvaard ik het volledig dat een motor kan doorbranden. Maar wanneer het doorbranden van de motor klaarblijkelijk een veelvoorkomend probleem is vraag ik me echt af of het probleem onstaat door mijn eigen, niet erkende lompheid, of door een mogelijke ontwerpfout.

Normaliter ben ik vol lof over Festool en ben ook wel een beetje fan van het merk. Het gebruiksgemak ( en eerlijk is eerlijk, het imago) rechtvaardigt de hoge aanschafprijs voor mij.
Maar dat een motor onder lichte belasting doorbrand steld mij oprecht teleur.

Ik wil dat Festool zich coulant opstelt in de reparatie van de zaag ondanks dat dit buiten de garantie valt.

Festool
    Beste Meneer Vos,
    Bedankt voor het prettige telefoongesprek van vandaag.
    Hiermee hopen wij als Festool NL u een passende oplossing te hebben geboden en zien wij de machine graag spoedig ter beoordeling bij onze technische dienst in Waddinxveen.
    Mocht u verder nog vragen of toevoegingen hebben, dan kunt u uiteraard altijd even contact met ons opnemen.

Tel. 0182-621940 of via customerservice-nl@festool.com

Ook een klacht indienen over Festool?