Opgelost door Fiber Nederland: Fiber hanteert niet de wettelijke bedenkperiode en laat mij niet opzeggen

sad Opgelost
Tom-Eric

Op 20 januari heb ik mij via E-Fiber aangemeld om in de toekomst glasvezel te ontvangen via Fiber.nl. In de welkomstmail van E-Fiber stond "We sturen je aanmelding door naar de provider. Deze stuurt binnen enkele dagen een bevestiging, per e-mail of post.". Helaas, na maanden wachten geen mail van Fiber.nl ontvangen, en ik was inmiddels alweer vergeten dat ik überhaupt een formulier had ingevuld.

Gelukkig kwamen de verkopers van E-Fiber ook langs de deur, daar alles netjes uitgelegd en mij aangemeld voor Freedom internet. Helaas belden die me een paar dagen later op om te melden dat er al een ander abonnement aangemeld was en dat die afgemeld moest worden.

Geen probleem dacht ik, een belletje naar de klantenservice en de situatie uitleggen en opzeggen en we kunnen fijn verder met de dag, maar helaas, ik heb de situatie zwaar onderschat. Na het telefoontje, waarin ik duidelijk had aangegeven dat ik nog niks van Fiber.nl ontvangen had, via e-mail (ook niet in de spamfolder), post of telefoon, werd mij gezegd dat de 2 weken bedenktijd.

Diezelfde dag heb ik nog meerdere malen contact gehad met de klantenservice om ze te wijzen op dat de bedenktijd pas in gaat vanaf het moment ze mij een bevestiging sturen waarin ook duidelijk vermeld staat dat de bedenktijd in gaat en hoe je kan opzeggen. Aangezien ik nog niks van hun ontvangen had is de bedenktijd dus automatisch een jaar geworden en kunnen ze de inkorten naar 14 dagen door die dag die bevestiging te sturen. De klacht werd in behandeling genomen.

We zijn inmiddels 12 dagen verder en ik wordt continu van kastje naar de muur gestuurd en niemand kan mij echt helpen. Ik heb eindelijk de bevestiging in de mail gekregen van fiber.nl, een mail waarin trouwens niks staat over de bedenktijd, waardoor deze technisch gezien nog steeds op 20 januari 2023 ligt. Als reactie uiteraard meteen gebruik gemaakt van de nieuwe bedenktijd van 14 dagen, maar helaas, Fiber.nl blijft voet bij stuk houden en claimt dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is dat ik niks van hun gehoord heb en dat ik daar actiever achter aan had moeten zitten na mijn initiële aanmelding.

Ook liegen ze tegen me dat er al kosten zijn gemaakt voor het aansluiten. Om uit te zoeken hoe dit zit heb ik contact opgenomen met E-Fiber, de partij die de kabels legt, en die hebben mij duidelijk gemaakt dat er, omdat er nog helemaal geen aansluiting is, er ook nog geen kosten in rekening zijn gebracht bij fiber.nl.

Ik zou graag willen dat fiber.nl mijn opzegging annuleert zodat ik in dienst kan gaan met Freedom internet, een bedrijf dat bijna direct contact op nam en wekelijks incheckt om te kijken of de situatie verandert is. Initieel had ik geen issue met hier eventueel administratiekosten voor te betalen, maar de hele ervaring met de klantenservice is zo verzuurd dat ik geen enkele cent aan fiber.nl wil betalen.
Uiteindelijk, met veel moeite en dreigen met een stap naar de geschillencommissie heeft Fiber "toegegeven" en geannuleerd zonder extra kosten. Ik ben blij dat ik er vanaf ben, maar de manier waarop het allemaal is afgerond heeft wel een erg bittere smaak achter gelaten.

Tom-Eric
    Fiber.nl heeft vorige week nog gereageerd dat ik het contract kan annuleren voor 50 euro voor kosten die ze gemaakt hebben. Ze mogen geen annuleringskosten vragen tijdens de bedenktijd, dus dit heb ik ze laten weten. Ze hebben tevens nog steeds niet voldaan aan hun informatieplicht over deze bedenktijd. Sindsdien is het weer radiostilte van hun kant, en ik weet nu dus niet of het contract geannuleerd hebben of dat ze echt een juridisch gevecht willen afdwingen...

Ook een klacht indienen over Fiber Nederland?