Klacht Fitnessdigital: FitnessDigital weigert klacht vanwege aangepaste en dubieuze garantiebepaling, deel 2
Details
De klacht
Op mijn oorspronkelijk klacht kan ik niet meer reageren, dus we gaan in de herkansing. Mijn oorspronkelijke klacht is hier te lezen:https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/fitnessdigital/klachten/fitnessdigital-weigert-klacht-vanwege-aangepaste-en-dubieuze-garantiebepaling/details?complaintId=4bec9f4a-369d-43fb-89bc-2aaeb3c5b953
FD heeft 1 reactie geplaatst:
De garantie van de Jawbone producten is inderdaad 2 jaar, en alhoewel Jawebone zelf helemaal geen garantie geeft bij 'normale slijtage' geeft fitnessdigital 6 maanden garantie in deze gevallen.
Mijn reactie hier op is de volgende:
Er is geen oplossing en helaas bewijst FD met deze ene reactie weer helemaal de titel van mijn klacht. Ze reageren niet op mijn argumenten.
Het klinkt bijna sympathiek: Jawbone geeft helemaal geen garantie en FD wel 6 maanden.
Volgens het Nederlands recht maakt het echter helemaal niet uit wat voor garantie Jawbone biedt. Ik heb de up3 bij FD gekocht en die is dus verantwoordelijk voor de garantie.
Daarnaast is het verschijnen van een scheur en vervolgens breken van de fitnesstracker geen slijtage maar het gevolg van ondeugdelijk materiaal. Daar geldt gewoon de garantie van 2 jaar.
Op hun eigen site staat dat er een garantie geldt van 2 jaar op hun producten en dat mijn factuur als garantiebewijs geldt. Mijn factuur toont geen andere garantiebepaling. Volgens de website archive.org stond er op de site van FD bij de up3 ten tijde van mijn aankoop geen extra garantiebepaling van 6 maanden voor het bandje:
http://web.archive.org/web/20151214233738/http://www.fitnessdigital.nl/jawbone-up3-zwart-activity-tracker/p/10006929/
Zelfs een vergelijkbare tracker van hetzelfde merk toont op 20 juni 2016 deze uitzondering op de garantie niet:
http://web.archive.org/web/20160620190046/http://www.fitnessdigital.nl/jawbone-up2-zwart-activity-tracker/p/10006707/
Die garantiebepaling is dus later toegevoegd en geldt niet voor mijn aankoop.
Daarnaast wordt de up3 niet meer door FD verkocht en gelden de nieuwe garantiebepalingen voor andere producten van Jawbone. Voor andere merken fitnesstrackers geldt deze beperking van 6 maanden helemaal niet.
Vraag me sowieso af of het wel rechtsgeldig is om een aparte garantiebepaling toe te voegen.
Dus kom op FitnessDigital, neem je verantwoordelijkheid en los dit netjes op.
De oplossing
Ik wil een andere oplossing dan 'valt niet onder de garantie' en daarnaast compensatie: de helft van het aankoopbedrag retourUiteindelijke oplossing
- Status
- niet opgelost
- Beoordeling
De Consumentenbond begeleidt je naar een oplossing:
Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn vier manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.