Klacht Fonq.nl: BASIS VAN GELUIDSSPECIFICATIES GELEVERDE MOBIELE AIRCO'S ONBEKEND

N. van Omme

Op 30 maart en 24 april 2017 heb ik 2 mobiele airco’s gekocht bij FONQ te Utrecht in de showroom. Het type is P432 van QLima.
De specificatie voor het geluid luidt volgens verkoopspecificatie:
53dB(A) als wel 49-53dB(a). Het verschil kan veroorzaakt zijn door al of niet toepassen van lage fan snelheid.
Thuis op 18 mei j.l. heb ik beide airco’s binnenshuis gemeten op 1 meter afstand. Er is gemeten in de nacht (geen omgevingsgeluid). De resultaten zijn als volgt: 57-58 dB(A) en lage fan snelheid 53-54 dB(A). Tevens een wat rommelig geluid in de lage tonen.
Dit heb ik gemeld aan FONQ en toelichting verzocht. Na navraag bij QLima deelt FONQ mij mede dat de meting onjuist zal zijn o.a. vermoedelijk door niet juiste omgeving. Eventueel airco opsturen voor reparatie volgens QLima.
Wederom FONQ gevraagd mij mede te delen op grond van welke norm/standaard dB(A)’s gemeten worden en tevens door welke gecertificeerde meetinstantie de metingsystematiek is gecertificeerd.
FONQ heeft zich weer tot QLima gewend en het antwoord was simpel: wij geven u deze gegevens niet.
Remedie: alsnog verstrekken van de gevraagde gegevens en eventueel opnieuw mijn airco’s aan een door mij bekende en gecertificeerde meetmethode onderwerpen. FONQ is mijn leverancier en primair aanspreekpunt
NB Mijn VvE heeft aanleg van split unit airco’s afgewezen mede op grond van het argument dat de geluidsspecificaties van leveranciers niet te vertrouwen zouden zijn.

Fonq.nl
    Beste heer/mevrouw van Omme,

Bedankt voor uw bericht.

Wij vinden het erg vervelend om te horen dat de gemeten resultaten afwijken van de informatie die u heeft gekregen.

Inmiddels hebben wij begrepen dat u hierover al mailcontact heeft gehad met zowel onze showroom als de leverancier zelf.

Wij gaan er dan ook vanuit dat het dossier daarmee afgesloten kan worden. Mocht dit niet het geval zijn, dan willen wij u vriendelijk vragen om nog eens per e-mail te reageren.

Onze excuses voor het ongemak.

fonQ.

N. van Omme
    Het dossier kan niet afgesloten worden. Op geen van de punten uit mijn klacht van 5 oktober j.l. is direct gereageerd. Daarmede is ook de voorgestelde remedie niet aan de orde gekomen.
    Bij het laatste contact met de showroom is mijnerzijds reeds duidelijk gesteld dat ik niet tevreden was met de stand van zaken en dat ik overwoog andere instanties, zoals de consumentenbond, te benaderen. Men adviseerde mij dat zeker te doen.
    Dus verzoek ik FONQ alsnog om in te gaan op mijn klacht

N. van Omme

Is dit jouw klacht? Log dan in om te reageren